На Новосадском сајму је, у Хали „Мастер“, од 8. до 11. новембра одржана 27. Међународна изложба златарства и часовничарства „Сјај „.
Приредбу видели посетиоци из Србије, Аустрије, БиХ, Грчке, Хрватске, Италије, Либије, Литваније, Мађарске, Немачке, Румуније, Русије, Северне Македоније, Словеније и Турске.
Међу њима је регистровано око 40% стручне публике.
Међународна изложба златарства и часовничарства „Сјај“ је од 8. до 11. новембра окупила 30 излагача из Србије, Турске, Немачке и Литваније. Уз њих је на Изложби минерала, фосила и драгог камења „Gemexpo“ наступило још 30 учесника из Србије, Хрватске, Босне и Херцеговине и Турске.
Како кажу излагачи, специјализована Изложба „Сјај“ је једно, ако не и једино, место на којем могу да се сретну са колегама из региона, али и онима из удаљених крајева, обнове старе и успоставе нове пословне везе.
Стручна и широка публика је имала прилику да види све што је неопходно за рад златара и часовничара – од репроматеријала, машина, алата и опреме, до крајњег производа – накита, часовника…
Дијаманти или злато?
Најчешћа питања на Изложба „Сјај“ су била у вези са ценом злата и инвестирањем у дијаманте из лабораторије или инвестиционо злато. Милосав Леловић из Златаре Пан дуго се бави том врстом инвестирања.
Последњих неколико година људи су се прилично едуковали, а говорим о крајњим купцима који долазе у радњу. Они су спознали да је у питању чување капитала. Прошле године, килограм инвестиционог злата је вредео око 57. 000, док је данас његова цена 80.000 евра. Ко је купио 100 грама злата, тада је издвојио 5.500 или 5.700 евра, док би данас, за тих истих 100 грама могао да добије 8.000 евра, каже Леловић и додаје да злато прати кретања цена гаса, робе широке потрошње.
Лабораторијски узгајани дијамант је такође прави дијамант који научници праве у контролисаним условима. Поседује исте физичке и оптичке карактеристике као природни дијамант. „Сјај“, тврдоћа и лепота су идентичне, док је цена у односу на прави дијамант значајно приступачнија. Ове године на Изложби „Сјај“ представила их је немачка фирма из града Фозејма.
Поред изложбеног дела, едукације су и овога пута биле важан сегмент Изложбе Сјај
Невладино Друштво љубитеља минерала, стена и фосила „Гео-Пан“, као централно место обележавања 20 година постојања и 15 година континуираног учествовања на најсјајнијој изложби Новосадског сајма, изабрало је управо ову приредбу. У излагачком делу приказали су минерале са Фрушке горе, уметничке радове, обрађене минерале из радионице чланова. Осим тога за све посетиоце организовали су и неколико стручних скупова: Предавање и презентацију рада друштва „Гео Пан” поводом 20 година постојања и 15 година учешћа на Изложби „Сјај”, „Душа накита” – Презентацију различитих техника израде накита и развој бренда и Представљање накита од конопље. Приредили су и Радионицу „Основе коришћења накита и мале поправке – КАЖИ НАМ МИЛИЦЕ” и Презентацију минерала и локалитета са семинара Еко Тоур 2024.
Посетиоци су могли да сазнају и да Друшво има 5 активних програма. Међу њима су, не само едукације старијих већ и едукације деце у основним школама и предшколским установама кроз програм који се зове „Гео Пан Еду“. „Гео Пан Еxпо“ се односи на афирмацију уметника. Један од најмасовнијих програма је „Гео Пан Еко Тоур“ који се бави туризмом и развојем гео туризма и верског туризма у Војводини, уз напомену да је Фрушка гора у свету позната као геолошко чудо. Програм нуди прилику да се посете различити локалитети и у плану путовања Друштва је бар једном месечно.
„Gemexpo“ за праве обожаваоце
Током викенда, 9. и 10. новембра, одржана је и Изложба минерала, фосила и драгог камења „Gemexpo“. Највише излагача до сада – 30, из Србије, Хрватске, Босне и Херцеговине и Турске, понудило је минерале и фосиле из целог света: минерале и драги камен Србије, минерале из рудника Трепча, минерале из Индије, манго кварц из Колумбије, турмалине из Пакистана као и фосиле из Марока и Мадагаскара.
Посебан новитет овогодишње Изложбе, који се тек ове године појавио у свету, стигао је и у Нови Сад – минерал селенит из Кине, познатији као „овчији рог“ који је службено име добио због свог изгледа.
Едукације је организовао и „Gemexpo“, а теме су биле Камен из воде: кречњаци и други карбонати, Племенити опал из Словачке и Драги камен кроз историју.
О трендовима
На изложби Сјај приказан је накит од злата, сребра, хируршког челика, било је и бижутерије, комбинација са памучним концем, часовника бројних произвођача…
Током четири дана могло се чути и да је жуто злато поново у тренду, баш као и минимализам и децентни накит са нежним симболима – који може да се носи у свим приликама. Модерне су персонализација и личне поруџбине и опет се носе карике, као и сетови накита углавном са цирконима беле боје. Ако нису циркони онда су то нежнији дијаманти, рубини, сафири… Трајне наруквице су нови тренд који воле млади, али код нас још није заступљен.
Мушкарци више воле класичне бурме, наруквице и то плетене, које личе на бројанице, од памучног канапа са златним привеском. Жене носе тање плетење, слично као и за децу. За децу су сада у моди дукати са разним сличицама, мотивима и порукама. Тежине су од 0,99 до 1 грама. Могуће је и гравирање на дукатима, а уз лепо паковање, често се користе као поклони за рођење, крштење, венчања. Вереничко прстење је обично са једним већим и можда неким мањим каменом или се прави са више мањих дијаманата. Специјалних жеља има првенствено када се гравирају бурме.
Пред посетиоцима су се нашли, углавном, ручни часовници који не излазе из моде. Било је руских сатова „штурмански“ који су везани за Јурија Гагарина, али и других брендова – швајцарских који имају швајцарске механизме, стакло које се много мање гребе и теже може да се поломи. Било је и италијанских, америчких, француских брендова… Сви са „мyиота“ механизмима. Могло се чути да жене више воле жуте сатове, тј. у златној бојии, а носе их као део одевне комбинације или накит. Модерни су и зелени цифери који се виде у сваком бренду. Млади носе веће сатове, старији мало мање. Мушкарци, за разлику од жена, радије издвоје више новца за сат који носе и по неколико година. Истакнуто је да је за све крајње купце свакако важна двогодишња гаранција и обезбеђен сервис.
Улаз на Изложбу Сјај није наплаћиван.
Преузмите андроид апликацију.