Pravila oblačenja u vrhunskim restoranima nisu ništa neobično, ali londonski restoran „Suši Kanesaka“ otišao je korak dalje i zamolio goste da se uzdrže od nanošenja parfema kako ne bi ometali senzorno iskustvo drugih gostiju.
Teški mirisi, navode iz uprave restorana, mogli bi da prikriju „osvežavajući“ ambijentalni miris sirćeta i same ribe. Dakle, da li bi stavove restorana u kome obrok staje 420 funti po osobi trebalo primeniti i u ostalim? Da li će vas parfem koji ste naneli pre odlaska na večeru učiniti privlačnijim, ali će vam pokvariti uživanje u hrani i piću?
Čulo mirisa je ključno za uživanje u hrani
– Miris je najvažniji deo degustacije – naglašava profesor Bari Smit, direktor Instituta za fiziologiju Univerziteta u Londonu.
– Sve što nam jezik govori je slano, slatko, kiselo. Sve ostalo dolazi iz nosa – navodi on.
Međutim, Smit dodaje da miris ima dve komponente: mirise koji se udišu iz okoline i one koji izlaze iz usta kroz nos tokom izdisaja.
– Mogu li mirisi iz okoline da ometaju mirise u vašim ustima? Nije očigledno da mogu – kaže profesor i dodaje da kada nešto probate ili gutate, izdišete, a mi ne možemo da izdišemo i udišemo u isto vreme.
Ipak, istraživanja i svakodnevno iskustvo podržavaju stav da su ambijentalni mirisi važni za kompletan ugođaj u restoranu.
– Ti ambijentalni mirisi sigurno utiču na ukus hrane i raspoloženje – rekao je profesor Čarls Spens, psiholog sa Univerziteta u Oksfordu.
– Malo je dvosmisleno, kada nešto pomirišete, pitanje je kako će to vaš mozak povezati. Da li je to konobar, da li je restoran, da li je to hrana? – pojašnjava on.
Pogrešan miris u pogrešnom kontekstu može izazvati neprijatnu čulnu disonancu. Smit je opisao nedavno negativno iskustvo tokom ručka na londonskom trgu koji je počeo da stavlja morske alge u sendviče.
– Miris trulih morskih algi bio je tako odvratan – kaže profesor.
Ambijentalni miris
U poslednje vreme, kuvari pokušavaju da promovišu ambijentalne mirise, a profesor Spens je i ovaj trend razmotrio sa naučnog gledišta, napominjući da bi ambijentalni mirisi mogli „da pomognu da se postavi kontekst za određeno jelo i/ili da pomognu u pripovedanju koje okružuje određeno jelo“.
– Ambijentalni mirisi su uvedeni i u restorane sa ciljem da izazovu „specifično raspoloženje i/ili da izazovu nostalgiju u glavama gostiju – navodi list.
Ukoliko nameravate da se oglušite o ovu zabranu, Spens predlaže da bi možda bilo najbolje da se odlučite za parfem koji bi se uklopio u kulinarski ambijent.
– Zašto ne biste naneli neki gurmanski parfem – crni biber ili jagoda? To bi bilo prikladnije od nekog sintetičkog ili sapunastog, negurmanskog mirisa – dodao je on.
Naš miris, pokazalo je istraživanje, takođe povećava prag osetljivosti na druge mirise iz okruženja – što je možda glavna poenta zahteva koji je postavio suši restoran.
Jak miris slabi naše čulo mirisa
Profesor Karl Filpot, glavni istraživač rinologije i ORL specijalista na Medicinskoj školi u Norviču, istražio je ovaj problem pošto je je primetio da parfemi i sredstva za brijanje koje nanose ispitanici utiču na rezultate eksperimenata u ispitivanju čula mirisa.
U jednom eksperimentu, dobrovoljci su zamoljeni da nose maske za lice natopljene sprejevima za telo nekoliko minuta pre nego što urade test mirisa. Posle toga učesnici su pokazali mnogo manju sposobnost u raspoznavanju drugih mirisa.
– Nama je bilo dovoljno da ljudima preporučimo da pre testova ne nanose parfem ili losion posle brijanja – kaže prof. Filpot.
Ovo ipak pokazuje da bi suptilni mirisi iz okoline bili teže uočeni zbog parfema.
– Miris sveže ribe u sušiju je veoma delikatan i prekrasan, ali suptilan, tako da se lako može nadjačati – napominje profesor Smit. Jači parfemi su prihvatljivi, dodaje, u restoranu koji služi nametljive ukuse, kao što su indijska ili tajlandska kuhinja.
Odlazak na večeru bez parfema ima svoju cenu, jer prijatan miris čini osobu privlačnijom drugima i čini da se osećamo sigurnije.
– Gosti će verovatno biti uznemireni ako im ne dozvolite da stave bilo kakav parfem – smatra profesor Smit.
– Ali minimalna količina parfema deluje razumno – zaključuje.
Istražili smo najtraženije destinacije za letovanje ove sezone
Preuzmite android aplikaciju.