Za razliku od zimskih prenumatika, ne postoji zakonska obaveza vožnje sa letnjim gumama, ali se ona svakako prepručuje iz nekoliko razloga.
Od petka, 1. aprila prestaje zakonska obaveza vožnje za zimskim gumama. Zakon ne propisuje izričitu obavezu vožnje sa letnjim gumama, već se 1. april uzima kao termin prestanka važenja obaveze korištenja zimskih guma.
Ukoliko vas saobraćajna policija zaustavi nakon 1. aprila a vi i dalje vozite sa zimskim gumama, niste u prekršaju i nije kažnjivo, ali postoji više razloga zašto se preporučuju letnje gume.
Zimske gume leti nisu bezbedne
„Zimske gume u letnjem periodu pre svega nisu bezbedne, jer je zimska guma pravljena od takve gumene mase da pri visokim temperaturama omekša, a to prouzrokuje produžen put kočenja. Letnji pneumatici su napravljeni od gumene smese koja bolje podnosi širok raspon temperatura i različite uslove na putu“, objasnio je za Blic Damir Okanović , predstavnik Komiteta za bezbednost saobraćaja.
Letnji pneumatici su izrađeni od gumenih jedinjenja koja ih čine tvrđim u poređenju sa zimskim. Veća tvrdoća znači manju mogućnost deformacije blokova gazećeg sloja. To, pri visokim letnjim temperaturama, omogućava mnogo bolje performanse u vožnji, kao i kraći zaustavni put prilikom kočenja.
Nije ekonomično
„Zimske gume u letnjem periodu se mnogo brže troše i sklonije su mehaničkim oštećenjima pri visokim temperaturama, posebno kod naglog kočenja može doći do deformisanja gume. Zimski pneumatici izgube svoja svojstva tokom leta, pa nisu bezbedni za sledeću zimsku sezonu“, ističe Okanović.
Manje buke
Letnje gume proizvode manje buke u vožnji u odnosu na zimske. Profil njihovog gazišta je tvrđi, pa je manja mogućnost deformacija materijala. To smanjuje nivo buke i čini letnju vožnju udobnijom.
Da li su polovne gume bezbedne?
Zbog navedenog poskupljenja dosta vozača razmatra opciju kupovine polovnih guma, pa smo pitali našeg sagovornika koliko su one bezbedne.
„Zbog bezbednosti se nikako ne preporučuje upotreba polovnih guma, to je narodski rečeno “mačka u džaku”. Polovni pneumatici mogu “na oko” da izgledaju dobro, ali da imaju skrivene deformitete, niko ne može sa sigurnošću da vam kaže poreklo te gume i koliko su vožene. Možda su skinute sa havarisanog vozila ili su pretrpele naglo kočenje. Možda su jednostavno stajale 10 i više godina, pa im je prošao rok trajanja. Onda nam ta prividna ušteda donese više štete nego koristi“, ističe Okanović.
Prodavci polovnih guma služe se raznim trikovima i prevarama kako bi guma izgledala što bolje, a zapravo je neupotrebljiva i istrošena, a pre svega rizična za vožnju.
Preuzmite android aplikaciju.