Dolaskom letnjeg vremena papuče su sve češći izbor obuće, međutim, kada je u pitanju upravljanje vozilom postoji velika polemika da li su papuče za to adekvatne, kao i da li je vožnja auta u njima kažnjiva zakonom.
Šta kaže zakon u Srbiji?
Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima ne sadrži odredbe koje se tiču obuće koja je primerena ili neprimerena za upravljanje motornim vozilom.
Ipak, postoji opšta odredba kojom se vozaču zabranjuje da „upravlja vozilom na način kojim se ugrožava bezbednost saobraćaja“, ali je ona primenljiva tek nakon izazivanja saobraćajne nezgode.
„Ugrožavanje bezbednosti sabraćaja“, između ostalog, može biti i vožnja u papučama, ukoliko policajac na uviđaju proceni da je upravo to jedan od razloga zbog kog je došlo do udesa.
Zakon drugačiji za profesionalne vozače
Za razliku od običnih građana, oni kojima je vožnja profesija ne mogu voziti u papučama ili sandalama, što je jasno definisano „Odlukom o taksi prevozu“. Slična pravila često se nalaze u internim pravilnicima taksi udruženja.
Jednog taksistu vožnja u papučama mogla bi da košta 50.000 dinara, koliko iznosi predviđena kazna za ovaj prekršaj.
U nekim državama nema tolerancije za vozače u papučama
U Španiji, Portugalu i Francuskoj izričito je zabranjeno upravljati vozilom u papučama, japankama i sličnoj obući. Isto je i sa Grčkom, popularnom među našim turistima, gde za kratku vožnju u papučama, „samo od plaže do apartmana“ možete dobiti kaznu od čak 50 evra.
Zakon Velike Britanije nije jasno definisao zabranu vožnje u papučama, ali nalaže da vozač upravlja vozilom u obući koja ne sprečava pravilno korišćenje komandi vozila.
S obzirom da papuče nisu obuća koja daje potpunu kontrolu, u slučaju udesa, britanski zakon predviđa vam kaznu čak do 5.000 funti, uz 9 kaznenih poena, sve samo zbog papuča.
Zbog čega vožnja u papučama predstavlja opasnost?
Opšteprihvaćeni stav stručnjaka jeste da papuče nisu najadekvatnija obuća za vožnju. Isto je i sa štiklama, cipelama sa predebelim đonom i sličnom obućom koja ne garantuje sigurnost ili konstantan osećaj za položaj pedale.
Najviše istraživnja na ovu temu rađeno je u Velikoj Britaniji i samoj Engleskoj, gde je procenjeno da čak 1,4 miliona udesa godišnje nastaje upravo zbog vožnje u papučama.
Ako pogledamo razloge, Univerzitet u Lidsu istraživanjem je došao do informacije da vozač u papučama gubi jednu desetinku sekunde u prelasku sa pedale gasa na pedalu kočnice, u odnosu na vozača u adekvatnoj obući. Takođe, papučica kočnice vozača u papučama dobija 3% manje pritiska.
Ta dva faktora možda ne deluju značajno, ali produžuju distancu kočenja za 7,5 metara, pri vožnji brzinom 90 kilometara na čas. To može biti razlika između saobraćajne nezgode i samo neprijatne situacije u saobraćaju.
Uz to, jedno anketiranje vozača u Velikoj Britaniji pokazalo je da 27% vozača priznaje poteškoće pri vožnji u papučama, 11% reklo je da im se papuča bar jednom zaglavila iza pedale, a 7% priznalo je da je zbog papuča učestvovalo, ili bilo blizu saobraćajne nezgode.
Na kraju, koja je to adekvatna obuća sa kojom nema pomenutih rizika?
Mnogi zakoni koriste upravo sličan termin – adekvatna obuća, obuća koja ne ometa upravljanje i slično, ali šta se tačno podrazumeva pod tim značenjem?
Najveći deo tumačenja prepušten je subjektivnom osećaju. Kao bitan faktor u zakonu npr. Velike Britanije navodi se „grip”, odnosno prijanjanje đona za papučicu. Obuća ne sme prelako skliznuti sa papučice, ali se ne sme ni lepiti za nju.
Nešto univerzalniji i precizniji podatak jeste debljina đona od oko 10 milimetara – ni manje, ali ni više od toga. Takođe, đon ne bi trebalo da bude previše težak, već normalne težine ili lagan, kako bi bez ikakvih restrikcija mogli brzo da reagujete u slučaju potrebe za kočenjem.
U Srbiji u međunarodnom saobraćaju prevezeno 72,9 odsto više putnika u 2022.
Preuzmite android aplikaciju.