Почетна > Србија
Србија

Вожња у папучама? Ево шта каже закон у Србији, а шта истраживања у иностранству

Доласком летњег времена папуче су све чешћи избор обуће, међутим, када је у питању управљање возилом постоји велика полемика да ли су папуче за то адекватне, као и да ли је вожња аута у њима кажњива законом.
Фото: Unsplash/Serjan Midili
Шта каже закон у Србији?

Закон о безбедности саобраћаја на путевима не садржи одредбе које се тичу обуће која је примерена или непримерена за управљање моторним возилом.

Ипак, постоји општа одредба којом се возачу забрањује да „управља возилом на начин којим се угрожава безбедност саобраћаја“, али је она применљива тек након изазивања саобраћајне незгоде.

„Угрожавање безбедности сабраћаја“, између осталог, може бити и вожња у папучама, уколико полицајац на увиђају процени да је управо то један од разлога због ког је дошло до удеса.

Фото: Pixabay/mallerba

Закон другачији за професионалне возаче

За разлику од обичних грађана, они којима је вожња професија не могу возити у папучама или сандалама, што је јасно дефинисано „Одлуком о такси превозу“. Слична правила често се налазе у интерним правилницима такси удружења.

Једног таксисту вожња у папучама могла би да кошта 50.000 динара, колико износи предвиђена казна за овај прекршај.

Фото: Градске инфо

У неким државама нема толеранције за возаче у папучама

У Шпанији, Португалу и Француској изричито је забрањено управљати возилом у папучама, јапанкама и сличној обући. Исто је и са Грчком, популарном међу нашим туристима, где за кратку вожњу у папучама, „само од плаже до апартмана“ можете добити казну од чак 50 евра.

Закон Велике Британије није јасно дефинисао забрану вожње у папучама, али налаже да возач управља возилом у обући која не спречава правилно коришћење команди возила.

С обзиром да папуче нису обућа која даје потпуну контролу, у случају удеса, британски закон предвиђа вам казну чак до 5.000 фунти, уз 9 казнених поена, све само због папуча.

Фото: Pixabay/Manfred Richter

Због чега вожња у папучама представља опасност?

Општеприхваћени став стручњака јесте да папуче нису најадекватнија обућа за вожњу. Исто је и са штиклама, ципелама са предебелим ђоном и сличном обућом која не гарантује сигурност или константан осећај за положај педале.

Највише истраживња на ову тему рађено је у Великој Британији и самој Енглеској, где је процењено да чак 1,4 милиона удеса годишње настаје управо због вожње у папучама.

Ако погледамо разлоге, Универзитет у Лидсу истраживањем је дошао до информације да возач у папучама губи једну десетинку секунде у преласку са педале гаса на педалу кочнице, у односу на возача у адекватној обући. Такође, папучица кочнице возача у папучама добија 3% мање притиска.

Та два фактора можда не делују значајно, али продужују дистанцу кочења за 7,5 метара, при вожњи брзином 90 километара на час. То може бити разлика између саобраћајне незгоде и само непријатне ситуације у саобраћају.

Уз то, једно анкетирање возача у Великој Британији показало је да 27% возача признаје потешкоће при вожњи у папучама, 11% рекло је да им се папуча бар једном заглавила иза педале, а 7% признало је да је због папуча учествовало, или било близу саобраћајне незгоде.

Фото: Unsplash/Aaron Doucett

На крају, која је то адекватна обућа са којом нема поменутих ризика?

Многи закони користе управо сличан термин – адекватна обућа, обућа која не омета управљање и слично, али шта се тачно подразумева под тим значењем?

Највећи део тумачења препуштен је субјективном осећају. Као битан фактор у закону нпр. Велике Британије наводи се „grip”, односно пријањање ђона за папучицу. Обућа не сме прелако склизнути са папучице, али се не сме ни лепити за њу.

Нешто универзалнији и прецизнији податак јесте дебљина ђона од око 10 милиметара – ни мање, али ни више од тога. Такође, ђон не би требало да буде превише тежак, већ нормалне тежине или лаган, како би без икаквих рестрикција могли брзо да реагујете у случају потребе за кочењем.

Фото: Unsplash/Cristofer Maximilian

Да ли возите у папучама?
Min votes count should be 1

U Srbiji u međunarodnom saobraćaju prevezeno 72,9 odsto više putnika u 2022.

Преузмите андроид апликацију.