Čak i potpuno novi automobili koji izlaze iz salona mogu imati fabričke greške koje ugrožavaju bezbednost vozača i putnika. Iako neki problemi mogu postati očigledni tek posle nekog vremena, proizvođači su u zakonskoj obavezi da povuku takva vozila radi popravke.
Međutim, mnogi vozači zanemaruju te opozive, a usled toga veliki broj vozila sa nerešenim fabričkim problemima i dalje kruži putevima. Stručnjaci kompanije carVertical istraživali su u kojim zemljama je najveći rizik od kupovine polovnog automobila sa otvorenim opozivom.
Kompanija je u istraživanju analizirala izveštaje o istoriji vozila koje su njeni korisnici kupili između januara 2023. i septembra 2024. godine i izračunala udeo izveštaja koji sadrže informacije o opozivu vozila. Na osnovu svojih podataka, kompanija može da utvrdi da li je opoziv rešen, nerešen ili da li je status problema nepoznat.
Zašto dolazi do opoziva nekih automobila?
Opoziv vozila je uobičajena praksa u automobilskoj industriji, bez obzira na proizvođača. Najčešći uzroci problema su vazdušni jastuci, sigurnosni pojasevi, kočnice i električni sistemi. Iako su mnoge fabričke greške zanemarljive, neke mogu predstavljati ozbiljan rizik po bezbednost, zbog čega je vožnja takvog automobila neodgovorna.
„Kako automobili postaju sve moderniji i sadrže sve više električnih komponenti, opoziv vozila postaje sve češća pojava. Srećom, ovi problemi se obično rešavaju tokom redovnog održavanja vozila, uz minimalne neprijatnosti za vozače“, kaže Matas Buceli, stručnjak za tržište automobila u kompaniji carVertical.
Međutim, neke fabričke greške mogu imati veoma ozbiljne posledice. U 2013. godini je širom sveta odjeknula vest o neispravnim vazdušnim jastucima koje je proizvela japanska korporacija Takata, a koji su ugrožavali bezbednost na milione vozila. Proizvođači automobila kao što su BMV, Chrisler, Ford, Honda, Mazda, Nisan i Toiota opozvali su vozila sa Takata vazdušnim jastucima. Uprkos tome, bilo je smrtnih slučajeva i povreda, a čak i deceniju kasnije, vozila sa tim neispravnim vazdušnim jastucima i dalje se mogu naći na tržištu polovnih automobila.
Većina opoziva automobila u Srbiji još uvek nije rešena
Od svih automobila koje je proverio carVertical u Srbiji, 9,5% je barem jednom bilo opozvano. To stavlja Srbiju na 8. mesto od 26 zemalja obuhvaćenih istraživanjem.
Nedostaci su otklonjeni kod približno 29,1% ovih automobila, dok većina i dalje ostaje na putevima sa nerešenim problemima ili nepoznatim statusom.
„Prilikom kupovine polovnog automobila, važno je proveriti da li je proizvođač objavio opoziv tog vozila i, ako jeste, da li je problem otklonjen. Zanemarivanjem nerešenih opoziva ugrožava se bezbednost i dolazi do različitih mehaničkih kvarova u budućnosti“, objašnjava Buceli.
Južne evropske zemlje imaju najveći broj opoziva
Od svih zemalja obuhvaćenih istraživanjem, najveći udeo opozvanih vozila imale su Portugalija (18,2%) i Grčka (17,6%), a slede Španija (14,5%), Bugarska (13,9%) i Nemačka (11,5%).
Broj automobila s otklonjenim nedostacima nakon opoziva razlikuje se od zemlje do zemlje. U Portugaliji je 38% vlasnika automobila reagovalo na obaveštenja o opozivu, u poređenju sa 50,2% u Grčkoj, 42,2% u Španiji, 42,6% u Bugarskoj i 48,5% u Nemačkoj. Ovi podaci ukazuju na to da mnogi vozači ignorišu i ne shvataju ozbiljno fabričke greške.
Najmanji broj opoziva vozila zabeležen je u Ujedinjenom Kraljevstvu (3,1%), Belgiji (3,1%) i SAD (3,2%).
S obzirom na visok procenat nerešenih opoziva vozila i sve veću složenost automobilske tehnologije, ključno je preduzeti proaktivne mere prilikom kupovine polovnih automobila. Zato bi kupci obavezno trebalo da provere bezbednost vozila preko onlajn baza podataka za praćenje istorije opoziva i proveru izvršenih popravki, kao i da se konsultuju sa proizvođačima i ovlašćenim prodavcima.
AMSS: Oprez zbog odrona, višesatna čekanja za teretnjake na izlazu iz zemlje
Preuzmite android aplikaciju.