Početna > Moja ulica

Moja ulica Novi Sad

Ulica priča priču: Bulevar kneza Miloša

Bulevar Kneza Miloša jedna je od glavnih ulica u Novom Sadu, a nalazi se u najuređenijem i planski građenom delu grada – Novom naselju. Ova ulica nekada se zvala Bulevar bratstva i jedinstva, a sadašnje ime dobila je početkom 1990-tih.
Foto: Gradske info

Ova ulica nastala je kada je građeno Novo naselje, početkom `80-tih godina 20. veka. Novo Naselje je tada bilo spojeno sa ostatkom Novog Sada samo preko Futoškog puta.

Ma koliko to danas izgledalo čudno, automobili su u to vreme ovom ulicom prolazili vrlo retko, što bi se žargonski reklo: „svake prestupne godine“. Zato je ova ulica tokom letnjih meseci služila više kao korzo za šetnju, a ne kao saobraćajnica.

Foto: Gradske info

Zbog retkog i gotovo nepostojećeg motornog saobraćaja, mnogi klinci iz komšiluka su upravo tu naučili da voze bicikli, jer je zbog široke ulice bilo ne moguće udariti u nekog ili nešto, a mesta za pad sa bicikla je bilo dovoljno.

Foto: Gradske info

Kada se ovom ulicom krene od Futoškog puta, sa desne strane nalazi se naselje Satelit, sa svojim starim zgradama, koje su građene za smeštaj radnika koji su gradili Novo naselje i njihovih porodica. Kvart novijih zgrada, koji se sada nalazi pre ovih starih zgrada građen je kasnije, početkom `90-tih.

Sa druge strane ulice nalazi se garaža Gradskog saobraćajnog preduzeća. Kako su nekada okosnicu gradskog prevoznika činili autobusi na dizel pogon, svakog jutra nastajala je prava ekološka katastrofa, kada bi se pre izlaska na gradske ulice startovala vozila.
Foto: Gradske info

Tokom zimskih meseci situacija je bila dodatno zakomplikovna činjenicom da je dizel motore trebalo startovati dosta ranije pre izlaska u saobraćaj i dobro ih zagrejati. Kako je zimi vazduh inače teži, isparenja iz izduva autobusa su se zadržavala relativno nisko, pa je smog bio svakodnevnica i sasvim normalna pojava. Srećom, sada većinu voznog parka gradskog prevoznika čine ekološki prihvatljivija vozila, pa je i zagađenje neuporedivo manje.

Foto: Gradske info

U nastavku, pored kompleksa gradskog prevoznika, nekada se nalazio rasadnik JKP „Gradsko zelenilo“ i mehanizacija ovog preduzeća. Kada je preduzeće preseljeno sa ove lokacije, ostao je veliki plac na kojem je planirana stambena gradnja.

Na ovom placu, na uglu Bulevara kneza Miloša i Jovana Dučića, već decenijama se nalazi zeleni dabldeker autobus, koji je nekada bio poznatiji kao kafe „MB bus“.
Foto: Gradske info

Dok je još bio u funkciji kafića, nalazio se kod SPENS-a. Neka od nerešenih dozvola kumovala je da ovaj jedinstveni ugostiteljski objekat završi na livadi, na Novom naselju, tada u okviru JKP „Gradsko zelenilo“.

Koliko je nekada bio atraktivan, toliko je danas ruglo čitavog kraja. Iako je još aprila 2021. godine oglašena prodaja autobusa po početnoj ceni od 100.000 dinara, do trenutka pisanja ovog teksta, autobus se još uvek nalazio na pomenutoj lokaciji.

Dalje, u produžetku ulice, u doba dok je Novo naselje još bilo mlado, sa leve strane nalazile su se bašte u kojima su građani uzgajali paradajz, krompir, luk i kukuruz.

Za decu iz okolnih zgrada, ovo je predstavljalo pravi raj, pa osim što su povremeno vozili kros biciklovima između baštica, neretko bi se „poslužili“ krompirom ili kukuruzom, koji bi potom na logorskoj vatri ispekli i u slast pojeli. Crni zubi od gareži ili bolovi u stomaku i neprospavana noć zbog pojedenog presnog i nedovoljno pečenog krompira bili su mala cena za tako veliku avanturu.

Kasnije su na mestu baštica nikle nove stambene zgrade, čije su fasade prvobitno bile okrečene različitim bojama, žutom ili plavom, dok su terase bile u zelenoj boji. Zbog tog „bogatstva boja“ čitav kraj je dobio naziv „Šarengrad“.
Foto: Gradske info

U vreme izgradnje Šarengrada omiljena zanimacija i mesto za igru postale su zgrade u izgradnji. Od žice koja je ostala iza električara i malo gume iz lastiša pravile su se praćke, od šrafova za skelu pravile su se prangije, između kostura još nedovršenih zgrada igrale su se vije, a zanimacija onih najhrabrijih bila je skakanje sa prvog sprata u velike naslage peska.

Centralno mesto Šarengrada, a slobodno možemo reći i Bulevara kneza Miloša, je mali trg – Trgić.
Foto: Gradske info

Trgić je dugo vremena služio kao parking stanarima okolnih zgrada, a danas je lepo uređena površina.

Koliko je ova ulica nekada bila mirna i tiha, bez gustog saobraćaja, u toliko je situacija danas obrnuta.

Foto: Gradske info
Kada su probijeni novi putni pravci prema Detelinari i putevima  koji su povezani sa auto-putem, ovom ulicom počeli su da rulaju teški kamioni i šleperi, broj vozila se višestruko povećao, a građani okolnih zgrada izgubili svoj mir. Očekuje se da će sa završetkom obilaznice oko Novog Sada bar delimično biti rešen ovaj problem.
Foto: Gradske info

Bez obzira na gust saobraćaj, zbog širine ulice, pešačkih i biciklističkih staza sa obe strane, Bulevar kneza Miloša predstavlja deo „šetačke rute“ oko Novog naselja, pa se u svako doba godine mogu videti prolaznici. Na buku su se već svi navikli, a ko tokom šetnje poželi malo „da odmori uši“, dovoljno je da skrene u neku od poprečnih ulica.

Foto: Gradske info

Bulevar kneza Miloša danas više nije poslednja ulica u gradu, mesto gde se završavaju zgrade, a počinju njive, već jedan od važnih putnih pravaca,od velikog značaja za funkcionisanje grada.

Foto: Gradske info
Foto: Gradske info

Ulica priča priču: Bulevar cara Lazara

 

Preuzmite android aplikaciju.