Почетна > Моја улица

Моја улица Нови Сад

Улица прича причу: Булевар кнеза Милоша

Булевар Кнеза Милоша једна је од главних улица у Новом Саду, а налази се у најуређенијем и плански грађеном делу града – Новом насељу. Ова улица некада се звала Булевар братства и јединства, а садашње име добила је почетком 1990-тих.
Фото: Градске инфо

Ова улица настала је када је грађено Ново насеље, почетком `80-тих година 20. века. Ново Насеље је тада било спојено са остатком Новог Сада само преко Футошког пута.

Ма колико то данас изгледало чудно, аутомобили су у то време овом улицом пролазили врло ретко, што би се жаргонски рекло: „сваке преступне године“. Зато је ова улица током летњих месеци служила више као корзо за шетњу, а не као саобраћајница.

Фото: Градске инфо

Због ретког и готово непостојећег моторног саобраћаја, многи клинци из комшилука су управо ту научили да возе бицикли, јер је због широке улице било не могуће ударити у неког или нешто, а места за пад са бицикла је било довољно.

Фото: Градске инфо

Када се овом улицом крене од Футошког пута, са десне стране налази се насеље Сателит, са својим старим зградама, које су грађене за смештај радника који су градили Ново насеље и њихових породица. Кварт новијих зграда, који се сада налази пре ових старих зграда грађен је касније, почетком `90-тих.

Са друге стране улице налази се гаража Градског саобраћајног предузећа. Како су некада окосницу градског превозника чинили аутобуси на дизел погон, сваког јутра настајала је права еколошка катастрофа, када би се пре изласка на градске улице стартовала возила.
Фото: Градске инфо

Током зимских месеци ситуација је била додатно закомпликовна чињеницом да је дизел моторе требало стартовати доста раније пре изласка у саобраћај и добро их загрејати. Како је зими ваздух иначе тежи, испарења из издува аутобуса су се задржавала релативно ниско, па је смог био свакодневница и сасвим нормална појава. Срећом, сада већину возног парка градског превозника чине еколошки прихватљивија возила, па је и загађење неупоредиво мање.

Фото: Градске инфо

У наставку, поред комплекса градског превозника, некада се налазио расадник ЈКП „Градско зеленило“ и механизација овог предузећа. Када је предузеће пресељено са ове локације, остао је велики плац на којем је планирана стамбена градња.

На овом плацу, на углу Булевара кнеза Милоша и Јована Дучића, већ деценијама се налази зелени даблдекер аутобус, који је некада био познатији као кафе „МБ бус“.
Фото: Градске инфо

Док је још био у функцији кафића, налазио се код СПЕНС-а. Нека од нерешених дозвола кумовала је да овај јединствени угоститељски објекат заврши на ливади, на Новом насељу, тада у оквиру ЈКП „Градско зеленило“.

Колико је некада био атрактиван, толико је данас ругло читавог краја. Иако је још априла 2021. године оглашена продаја аутобуса по почетној цени од 100.000 динара, до тренутка писања овог текста, аутобус се још увек налазио на поменутој локацији.

Даље, у продужетку улице, у доба док је Ново насеље још било младо, са леве стране налазиле су се баште у којима су грађани узгајали парадајз, кромпир, лук и кукуруз.

За децу из околних зграда, ово је представљало прави рај, па осим што су повремено возили крос бицикловима између баштица, неретко би се „послужили“ кромпиром или кукурузом, који би потом на логорској ватри испекли и у сласт појели. Црни зуби од гарежи или болови у стомаку и непроспавана ноћ због поједеног пресног и недовољно печеног кромпира били су мала цена за тако велику авантуру.

Касније су на месту баштица никле нове стамбене зграде, чије су фасаде првобитно биле окречене различитим бојама, жутом или плавом, док су терасе биле у зеленој боји. Због тог „богатства боја“ читав крај је добио назив „Шаренград“.
Фото: Градске инфо

У време изградње Шаренграда омиљена занимација и место за игру постале су зграде у изградњи. Од жице која је остала иза електричара и мало гуме из ластиша правиле су се праћке, од шрафова за скелу правиле су се прангије, између костура још недовршених зграда играле су се вије, а занимација оних најхрабријих била је скакање са првог спрата у велике наслаге песка.

Централно место Шаренграда, а слободно можемо рећи и Булевара кнеза Милоша, је мали трг – Тргић.
Фото: Градске инфо

Тргић је дуго времена служио као паркинг станарима околних зграда, а данас је лепо уређена површина.

Колико је ова улица некада била мирна и тиха, без густог саобраћаја, у толико је ситуација данас обрнута.

Фото: Градске инфо
Када су пробијени нови путни правци према Детелинари и путевима  који су повезани са ауто-путем, овом улицом почели су да рулају тешки камиони и шлепери, број возила се вишеструко повећао, а грађани околних зграда изгубили свој мир. Очекује се да ће са завршетком обилазнице око Новог Сада бар делимично бити решен овај проблем.
Фото: Градске инфо

Без обзира на густ саобраћај, због ширине улице, пешачких и бициклистичких стаза са обе стране, Булевар кнеза Милоша представља део „шетачке руте“ око Новог насеља, па се у свако доба године могу видети пролазници. На буку су се већ сви навикли, а ко током шетње пожели мало „да одмори уши“, довољно је да скрене у неку од попречних улица.

Фото: Градске инфо

Булевар кнеза Милоша данас више није последња улица у граду, место где се завршавају зграде, а почињу њиве, већ један од важних путних праваца,од великог значаја за функционисање града.

Фото: Градске инфо
Фото: Градске инфо

Ulica priča priču: Bulevar cara Lazara

 

Преузмите андроид апликацију.