Након што су завршили пролећну сезону сетве, понекад носећи панцире и шлемова, украјински ратари се суочавају са новим изазовом – налажењем довољно дизела за предстојећу жетву.
Рат с Русијом је зауставио снабдевање горивом баш у време када су пољопривредници појачали пољске радове за пролећну сезону, услед чега су, од почетка сукоба 24. фебруара, остали без око 85 посто нормалних испорука, кажу фармери, дистрибутери горива и аналитичари, пише Ројтерс.
Укупне површине засејане житом ће због борби овог пролећа бити до 30 посто мање него лани, а приноси би такође могли да опадну ако паори не добију гориво за одлазак на њиве ради правовремене примене агротехничких мера и обављања жетве.
Украјина је прошле сезоне била четврти светски извозник житарица. Поред испорука пшенице и кукуруза Африци и Блиском истоку, украјинско жито учествује с једном половином у набавкама Светског програма УН за храну за ургентну помоћ.
Пошто су украјинске црноморске луке блокиране, транспорт усева је брзо постао глобално питање, а генерални секретар Уједињених нација Антонио Гутереш покушава да посредује како би се постигао договор за наставак испорука житарица и смирила светска тржишта хране на којима су цене дистигле вишегодишње максимуме.
У прошлој пољопривредној години, до краја јуна 2021, Украјина је извезла 45 милиона тона житарица. Очекивало се да ће та количина бити повећан на 65 милиона након рекордне жетве крајем прошле године, али је због рата око 21 милион тона остало „заточено“ у силосима широм територије коју контролише Кијев, док се сезона 2021/22. ближи крају следећег месеца.
Безбедност је до сада, због борби и гранатирања, била најважније питање за фармере, али са приближавањем наредне жетве несташица горива постаје горући проблем.
„Гориво је највећи проблем у овом тренутку, већи од свега“, каже Кес Хуизинг, Холанђанин који води фарму млека и усева од 15.000 хектара у централној Украјини.
Украјински ратари у пролећној сезони потроше највећи део дизела од укупно око 1,5 милиона тона колико троше годишње, што је више од 10 посто украјинске годишње потражње за горивом, наводи Тарас Панасиук, комерцијални директор оператера бензинских станица ВОГ.
Украјина се за набавку горива углавном ослања на Русију, Белорусију и увоз из других крајева који стиже морским путем. Примера ради, прошле године је више од 60 одсто дизела долазило из Русије и Белорусије, процењује украјинска консултантска компанија за нафтне деривате А-95.
Сада је ова земља принуђена да се упусти у скупе и компликоване начине за допремање горива копненим путем из суседних држава као што су Пољска и Румунија, али недостатак капацитета и бирократија успоравају те напоре, саопштило је украјинско удружење за нафту и гас.
Тај задатак је постао ноћна мора јер се земље у суседству и саме суочавају са несташицом дизела, док су руски удари на рафинерију нафте и складишта горива у Кременчуку додатно смањили залихе у Украјини.
Поред тога, недостатак возача цистерни такође отежава испоруку горива јер су многи од њих ангажовани у борбама, кажу аналитичари.
Влада у Кијеву је објавила уговоре о увозу 300.000 тона дизела и 120.000 тона бензина за покривање потреба у мају, а заменик шефа кабинета украјинског председништва Кирило Тимошенко је изјавио прошлог петка да је 1.500 тона горива стигло до царинске тачке у Лавову.
Као и друге ратне факторе, тешко је предвидети и потенцијални утицај несташице горива на производњу усева, па украјинска влада није изашла с прогнозама обима жетве.
За пшеницу, која је углавном посејана пре рата као озими усев, неки аналитичари условно очекују да ће због сукоба, смањених залиха ђубрива и горива, производња пасти за 35-40 посто са рекордног нивоа од 32 милиона тона у 2021.
Преузмите андроид апликацију.