Početna > Novi Sad

Aktuelno Novi Sad

U susret donošenju novog GUP-a

Najvažnija tačka dnevnog reda na sutrašnjoj sednici Skupštine Grada Novog Sada svakako je donošenje Generalnog urbanističkog plana grada Novog Sada do 2030. godine.
Foto: Gradske info

Mesecima unazad u javnosti se vode polemike o opravdanosti donošenja najvažnijeg planskog dokumenta za grad, u predloženom tekstu. Kao najsporniji u toj raspravi ističu se lokaliteti Kamenička ada, Dunavac i Šodroš, kao i gradnja četvrtog mosta u produžetku Bulevara Evrope.

Pre svega, potrebno je ukazati da je prilikom izrade ovog planskog dokumenta ispoštovana celokupna zakonska procedura, od stručne kontrole do izlaganja na javni uvid i konsultacije javnosti kroz tri javne prezentacije.

Javno preduzeće „Urbanizam“ Zavod za urbanizam Novi Sad sačinilo je Izveštaj o obavljenom javnom uvidu sa Izveštajem o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, sa svim primedbama i odgovorima po svakoj primedbi, a koji su prezentovani javnosti.

U suštinskom smislu, kao prvo pitanje o kojem se najviše polemisalo u javnosti je gradnja četvrtog mosta u produžetku Bulevara Evrope.

Foto: UGZINS

Osim što je ovaj most u svim planskim dokumentima još od 1951. godine, on predstavlja i deo projekta od posebnog interesa za Republiku Srbiju, i deo infrastrukturnog koridora državnog puta I reda br. 21 Novi Sad-Ruma-Šabac i državnog puta I reda br. 19 Šabac-Loznica.

Intencija je da se ovaj most spoji i sa Fruškogorskim koridorom, kao i da bude spona koja će rasteretiti saobraćaj u gradu.

Bez obzira na njegov nesumnjiv značaj za Grad i Republiku, prilikom izrade plana izrađena je strateška procena uticaja ovog infrastrukturnog objekta na životu sredinu i pribavljeni su potrebni uslovi zaštite prirode.

Kada govorimo o zaštiti prirode, bitno je istaći da su Kamenička ada, Dunavac i Šodroš prvi put definisani kao staništa zaštićenih i strogo zaštićenih vrsta u ovom predlogu GUP-a, dok su važećim planskim dokumentom nezaštićene zone.

Upravo predlogom ovog GUP-a Kamenička ada i brodogradilište se stavljaju u poseban režim zaštite od plavljenja Dunava, u skladu sa uslovima Pokrajinskog zavoda za zaštitu prirode. I to na način da će deo zaštićenog područja ostati u koritu Dunava i neće doživeti nikakve izmene u režimu plavljenja u odnosu na sadašnje stanje. Takođe, ovako predloženim rešenjem nikako neće doći do uništenja aluvijalnog ekosistema.

Foto: Gradske info

Kada je reč o području nekadašnjeg brodogradilišta, nakon dogradnje prve odbrambene linije, plan pruža mogućnost da za uređenje i realizaciju novog sportskog, rekreativnog, turističkog i opštegradskog centra uz Dunav, na ovom području i njegovu pristupačnost i otvorenost ka građanima.

Za potrebe planiranja nove prve odbrambene linije za zaštitu od Dunava u zoni Kameničke ade i brodogradilišta urađene su čak dve studije. Obe su pokazale da planirani nasip neće imati negativnih posledica na vodni režim Dunava, kako na području grada Novog Sada, tako i šire.

Predlogom GUP-a smanjuje se indeks zauzetosti parcela u opštegradskim centrima na maksimalnih 50%. Pravila vezana za opštegradske centre nalažu i gradnju podzemnih garaža ispod objekata, i to da za jedan stan bude obezbeđeno 1,3 – 1,5 parking mesto.

Zelene površine u okviru opštegradskih centara treba da zauzimaju minimum 30% površine parcele. U skladu sa tim, celokupna površina zelenila na području grada se povećava.

Iako je gotovo nemoguće sažeti celokupan GUP u jedan tekst, isticanjem u javnosti „najspornijih“ delova, jedno je sigurno – najvažniji planski dokument donosi brojne promene u odnosu na važeći, što je u skladu sa širenjem i razvojem grada. Međutim, interes zaštite prirode, očuvanje i proširenje zelenih površina, kao i očuvanja prirodnih staništa predstavljaju u ovom planskom dokumentu prioritete na uštrb kojih se nije išlo prilikom kreiranja razvoja grada do 2030. godine.

U skladu sa tim jasno je da su stavovi zelenih aktivista upitni, da lokacije i područja koja do skoro nisu ni posećivali sada neutemeljeno ističu kao svoja nova utočišta, nesvesni činjenice da upravo predlog ovog dokumenta im obezbeđuje zaštitu kakvu i žele.

Dokle su stigli radovi na tunelu ispod Fruške gore, najdužem u Srbiji? (FOTO/VIDEO)

 

Preuzmite android aplikaciju.