Нови Сад је град аутомобилизма, а то потврђује поглед у његову историју. Док многи памте трке на Мишелуку, пре њих, трке су вожене и незванично, на градским улицама.
Након Другог светског рата, педесетих година, у Новом Саду вожене су уличне трке.
Неке од локација биле су правац на Новом Насељу, данашњи Булевар војводе Степе, индустријска зона код ОМВ пумпе и Приморска улица надомак бишег Стотексовог складишта.
Једна рута кружне трке, наводно, била је и надомак самог центра.
Рута стазе кретала се данашњим Булеваром Михајла Пупина, затим кроз Жарка Зрењанина и Војвођанских бригада све до Максима Горког, па ка Варадинском мосту и тако у круг.
Данас та рута изгледа мало другачије, али погледом на мапу из 1963, пре изградње појединих саобраћајница које данас постоје, можемо претпоставити куда су трке вожене:
Данас је готово немогуће замислити трку кроз ове улице, поготово ако у обзир узмемо безбедност гледалаца, такмичара, али и очување самих улица и околне архитектуре.
Међутим, када би се неким случајем догодило да се ова традиција обнови, рута стазе могла би изгледати овако:
Безбедност није била на листи приоритета
Уколико вам је помисао била да тако нешто није било безбедно, поготово педесетих, потпуно сте у праву. Средином прошлог века у свету аутомобилизма и ауто трка нико није размишљао о томе.
Примера ради, Формула 1 је тек 1952. године, шест година након прве трке, увела да је обавезно носити кациге, и то оне налик шлемовима. Такође, баријере иза кривина и испред гледалаца често су биле само бале сена. Било је важно само бити брз.
Урбанизацијом и уређењем града и градског језгра трке су ишчезле са новосадских улица, а идеја за њихово објављање рађа се 1981. године.
Тада је званично отворен Мост слободе, који је дозволио новосадским моторашима и аутомобилистима приступ Мишелуку, у који су се брзо заљубили.
Пар година касније, 1983, организована је прва званична мотоциклистичка трка у Новом Саду, баш на Мишелуку.
Годину након тога (1984) вожена је прва аутомобилска трка на истој локацији. Након тога креће традиција трка у Новом Саду. Вожене су и 90-их, вожене су и током економске кризе, ипак, зауставила их је пандемија корона вируса и урбанизација Мишелука.
Последња Велика награда Новог Сада на Мишелуку вожена је 2019. године и од тада се не налази на календару домаћег шампионата.
Novi Sad u video igrici – kako je Novosađanin sačuvao deo istorije grada u virtuelnom svetu (VIDEO)
Преузмите андроид апликацију.