Почетна > Нови Сад

Нови Сад Новосадске приче

Како су Американци, Фрушка гора и Новосадски сајам утицали на развој туризма у Новом Саду

Почетком марта у Нови Сад је пристао туристички брод са око 100 путника из Америке, чиме је отворена годишња туристичка сезона крузера у целој Србији.
Фото: Градске инфо

Статистички подаци говоре да Нови Сад постаје све атрактивнија туристичка дестинација. Странци који желе добро да упознају наш град, за све информације обраћају се Туристичкој организацији Града Новог Сада, која се налази у Аполо центру. На том месту они проналазе најразличитије промотивне материјале, карте града, Петроварадинске тврђаве, Фрушке горе, као и Сремске Каменице на различитим страним језицима. Ове карте дају информације о дешавањима у Граду, као и најпосећенијим местима. Одговоре на сва додатна питања добијају од туристичких информатора.

У том смислу може се рећи да је Град Нови Сад добро организован по питању услуга које пружа туристима,  због чега се чак 98,2 одсто страних и 99,6 посто српских туриста изјаснило да би поново посетило Нови Сад.

Без сваке сумње, велики успех за наш град, посебно ако се има у виду да је туризам у Новом Саду почео да се развија пре мало више од сто година.

Наиме, пре 1918. године у Новом Саду организован и уређен туризам није постојао, а тек после завршетка Првог светског рата почиње озбиљније да се развија туристички живот града.
Фото: Wikimedia Commons/Goonie Bagheera

Тих година ствара се прво туристичко друштво, под именом „Фрушка гора“, које се након скромних почетака у периоду између два рата врло брзо развило у значајну туристичку организацију. Ова организација се својим активностима трудило да обухвати све гране туристичке делатности, а посебну пажњу су поклањали промотивним активностима, које су тада биле маркетиншка новина на овим просторима.

Њиховом заслугом на фрушкогорском Иришком венцу изграђен је први и тада најмодернији туристички дом, једини такав на овим просторима. Туристима су нуђене пешачке туре по уређеним стазама и излети. Колико су успешне биле активности туристичког друштва, говори и чињеница да су због великог интересовања чак уведене и редовне аутобуске линије до Фрушке горе, али до других туристичких дестинација у близини Новог Сада.

И, опет ти амерички туристи. Један од најстаријих сачуваних докумената везан за развој туризма у Новом Саду потиче из 1927. године и њиме Туристичко друштво „Фрушка гора“ обавештава да се број Американаца који туристички долазе у нашу земљу, у знатној мери умножио.

Веома важну улогу за развој туризма у Новом Саду одиграла је и Јодна бања, која је након рата потпуно сређена, по свим европским стандардима.
Фото: Градске инфо

Сталан прилив странаца који су туристички посећивали Нови Сад имало је за последицу да привреда града у знатној мери осети материјални значај ове гране привреде, толики да се јавила потреба за доношењем прописа који ће значајно унапредити и развијати туристичку делатност.

Толики је био значај туризма, да је Друштво за унапређење туризма Нови Сад издало свој часопис „Путник“, у којем је изашао извештај о раду на унапређењу туризма у Новом Саду.

Даље, на нивоу тадашње Дунавске бановине, а на основу Уредбе о унапређењу туризма, 20. фебруара 1936. године донет је Правилник о саставу и раду бановинског туристичког Савета Дунавске Бановине. Задатак Банског туристичког Савета био је, између осталог, да учествује у изради годишњег програма и извештаја о раду Бановине на унапређењу туризма и да даје мишљење у погледу финансија и слично.

На основу смерница Банског туристичког Савета, већ 1937. године основан је Стални градски Туристички одбор Града Новог Сада, са циљем даљег развоја и унапређења туризма у Новом Саду.

Од великог значаја за туризам у Новом Саду су и сајамске манифестације, Новосадски сајам као институција крајем марта 2023. године прославио је 100 година постојања.
Фото: Градске инфо

Раније су се сајамске изложбе одржавале на простору код Шумадијске улице, а на новој локацији, у Хајдук Вељковој улици, где је сајам и данас, одржавају се од 1940. године.

Године 1948. у Новом Саду је одржана прва земаљска пољопривредна изложба ондашње Југославије, која је имала више од 80.000 посетилаца. Те изложбе организоване су до 1951. године.

Тада је Сајам прерастао у опште југословенску комерцијалну установу, с новим, заштитним знаком, а 1954. обављена је специјализација Новосадског сајма, тако што су јесењи постали пољопривредни, а пролећни занатско-индустријски. Од 1958. године најчувенији од свих сајмова – Пољопривредни сајам.

Током година прошириван је сајамски садржај, па се данас одржавају Сајмови аутомобила, туризма, спорта, коњарства, лова, риболова, медија, моде, књига, енергетике, златарства, часовничарства и многи други, а сваки од њих привуче велики број посетилаца у Нови Сад.

Осим Новосадског сајма, кључне атракције Града Новог Сада са значајним развојним потенцијалом и атрактивношћу укључују културно-историјске целине, музеје и галерије, природне ресурсе и догађаје, а то конкретно укључује Петроварадинску тврђаву, старо градско језгро, Дунав, подземне војне галерије, кућу Милеве Марић Ајнштајн, EXIT фестивал, салаше и увек атрактивни НП „Фрушка гора“.

Фото: Градске инфо

Крајем 2008. године донета је одлука о оснивању Туристичке организације Новог Сада (ТОНС), која се финансира из буџета Града Новог Сада, прихода остварених обављањем делатности и из других сопствених прихода, донација, из прихода и спонзорстава домаћих и страних правних и физичких лица, као и других извора у складу са законом. ТОНС је започео са радом у јулу 2009. године.

Нови Сад данас има јаке адуте у смислу туристичког потенцијала и простора да развија ову привредну грану.
Фото: Градске инфо

Град поседује комбинацију природних и културних вредности – Дунав, богатство и вредност дунавског биодиверзитета с једне стране, те снажну културно-историјску компоненту са друге стране. Ова комбинација природних и културних вредности и атракција су снажна основа за могућу убрзану валоризацију Новог Сада. Нови Сад се с правом схвата као „скривено благо Европе“.

Користећи примере успешне туристичке комерцијализације Дунава у другим земљама, Нови Сад има могућност да изгради јединствен подунавски туристички идентитет.

Петроварадинска тврђава представља један од највреднији културни ресурса Града и даје јак централни идентитет Граду. Значај Петроварадина у европској историји градитељства подунавских утврђења представља кључни елемент изградње туристичког идентитета Града и позиционирања на међународној туристичкој мапи.

Мултикултуралност, креативност, снага, одважност, разиграност, младост и амбициозност које красе Нови Сад препознате су као карактеристике Града, које су база за креирање модерног туристичког идентитета и комплетне туристичке понуде.

Gde sve možete pojesti dobru ribu u Novom Sadu? (Drugi deo)

 

Преузмите андроид апликацију.