Фестивал европског филма Палић има најбољи главни такмичарски програм у тродеценијској прошлости, а његово отварање у недељу је било једно од најбољих, оценили су данас организатори.
Селектор Главног такмичарског програма Николај Никитин оценио је данас да је Палићу требало 29. издања да би стигао до овако квалитетног програма, који „одражава оно што се дешава у свету“.
„Погледате какво је време и ситуација у свету и схватите да је бити заједно, уживати у уметности и причати о филму једини спас“, рекао је Никитин на фестивалској конференцији за новинаре.
У Главној такмичарској селекцију су “Рабије Курназ против Џоржа В. Буша” редитеља Андреаса Дресена, “Страхиња Бановић” Стефана Арсенијевића, “Не” Дитриха Бругемана и “Нежно” Ласла Чуја и Ане Немеш.
Ту су и “Римини” Улриха Зајдла, “Лепе деведесете” Лоренца Ди Амика Де Карваља, “Мука ми је од себе” Кристофера Борглија, “Девојачки филм” Али Хапасало, “Магнетна резонанца” Кристијана Мунђиуа, “Близу” Лукаса Донта, “Пушење изазива кашаљ” Квентина Дупијеа, и “Рез” Мишела Азанависијуса.
Никитин је најавио да ће на Палић доћи Азнависијус, коме треба да буде уручена награда „Александар Лифка“ за допринос европској кинематографији.
Такмичарски програм „Паралеле и судари“ почиње на Палићу данас, а његова селекторка Јулија Синкевич је нагласила да неће бити приказани забавни филмови, већ дела у којима своја критичка размишљања нуде ствараоци претежно из источне Европе, Турске и Израела.
„Паралеле и судари” доносе филмове “Тиха земља” Агњешке Вошчинске, “Глупаци” Томаша Василевског, “Границе љубави” Томаша Винског, “Визија лептира” Максима Наконечнија и “Играни филм о животу” Довил Шарутит.
Ту су и “Анадолски леопард” Емреа Кајиса, “Биоскоп Сабаја” Орита Фоукса Ротема, “Влажан песак” Елене Навериани, “Избрисати Франка” Габора Фабрицијуса и “Ујак” Давида Капаца и Андрије Мардешића.
Селектор документарних програма Игор Тохољ најавио је филмове који рефлектују актуелне европске тренутке када су у питању стање животне средине, радничка права, експлоатација малолетне радне, до „рефлексија на сукоб у Украјини из историјске перспективе“.
„Документаристи су постали не само нека врста креативне савести човечанства него и инсајдери који већ сада учествују у неким мејнстрим друштвеним токовима и кроз ауторску призму креативно тумаче савремени свет“, навео је Тохољ.
Извршни продуцент фестивал Илија Татић рекао је да је Палић отворила у суботу увече „најкраћа церемонија и по многима најлепша“ у историји фестивала.
Према његовим речима, било је дирљиво уручење награде „Александар Лифка“ редитељу и сценаристи Душану Ковачевићу из руку глумице Мире Бањац.
„То чини посебним фестивал. За такве моменте вреди долазити и доживети их на палићкој сцени“, истакао је Татић.
Директор фестивала Радослав Зеленовић испричао је како је Ковачевић пре самог уручења седео у гледалишту Летње позорнице и пратио са свима одломке из својих филмова „Балкански шпијун“, „Маратонци трче почасни круг“, „Ко то тамо пева“ и „Професионалац“.
„Иза Душка двоје младих се толико смејало и њему је било јако пријатно да гледа. И мени је било јако драго да се присетим иако сви напамет знамо дијалоге из тих филмова“, напоменуо је Зеленовић.
Према његовим речима, тренутак када је Бањац прекинула Ковачевића док је примајући награду хвалио глумицу са подсећањем: „теби додељују награду“, показује „сву спонтаност фестивала“.
„Ово је стари фестивал који никад неће бити старомодан“, нагласио је Зеленовић.
Програмски директор и селектор Мирослав Могоровић је истакао значај Палића као фестивала који доноси европске филмове које не би имали прилике гледати ни у Београду.
Преузмите андроид апликацију.