Од 27. маја до 2. јуна селекција документарних и играних филмова са темом „Односи“

Програмска целина „Филмски кругови”, у оквиру 70. Стеријиног позорја, представиће публици шест документарних и један играни филм, који ће имати своју новосадску премијеру, од 27. маја до 2. јуна у биоскопу Арена Синеплекс. Селекцију филмова са простора бивше Југославије коју је сачинио Александар Рељић, аутор бројних документарних филмова, која носи назив „Односи“, имаћемо прилику да погледамо сваког дана од 19 часова. Публика ће и ове године имати прилику да учествује у разговорима са ауторима филмова, продуцентима и другим уметницима током ове програмске целине.
Улазнице по цени од 400 динара су у продаји на благајнама биоскопа Арена Синеплекс, а резервација је могућа путем сајта http://www.arenacineplex.com/ . За љубитеље филма омогућена је куповина комплета улазница са попустом од 50 динара по улазници, те ће цена комплета за свих седам филмова бити нижа у односу на редовну.
Филмски програм Стеријиног позорја биће отворен свечаном премијером документарног филма о 70 година Стеријиног позорја, “Стварање историје – мењање будућности”, редитеља Филипа Марковиновића, 27. маја у 19 часова.
Стеријино позорје, као наш најзначајнији фестивал и као институција културе, током протеклих седам деценија прошло је кроз многе изазове. Бурне друштвено политичке промене рефлектовале су се (и рефлектују се и даље) и кроз поље наше културе, а с обзиром на изразито југословенски карактер Стеријиног позорја и фестивал је често био тачка преламања различитих идеолошких позиција и концепција. Но, и поред тога, Стеријино позорје је један од ретких примера на који начин се традиција, уз пуно поштовање, може редефинисати и прилагодити савременом контексту, као и да традиција и савременост нису појмови који се искључују, већ надопуњују. О томе на које изазове је Позорје наилазило током свог постојања и како их је превазилазило, као и својим личним искуствима везаним за фестивал, говоре сарадници Стеријиног позорја, истакнути позоришни радници и драмски уметници – добитници Стеријиних награда.
ОДНОСИ – филмови из селекције Александра Рељића „Филмски кругови“
Интимни. Породични. Родни. Друштвени. Економски. Колективни. Историјски. Генерацијски.
Овогодишња селекција Филмских кругова 70. Стеријиног позорја окупљена је под темом Односи – универзалном нити која повезује све сфере људског постојања. Иако различитих стилова, жанрова и ауторских приступа, изабрани филмови заједно чине целовиту нарацију о томе како се људи повезују, сукобљавају, сарађују, воле, преиспитују, граде заједнице или губе тло под ногама у покушају да пронађу своје место међу другима. Од партнерских до економских, од родних до историјских, ови филмови пажљиво и нијансирано мапирају начине на које односи обликују наше животе — и појединачне и колективне.
- мај у 19 часова – „Реституција или сан и јава старе гарде“ (р. Желимир Жилник)
Повратак кући, потраге за старим вредностима и сусрет са садашњошћу – овај играни филм отвара питање односа према старости, али и према прошлости, имовини, породици и друштву које се променило. Кроз причу о реституцији имања, филм поставља суштинска питања: где припадамо када више нисмо део система? Какав је однос друштва према својим старијим члановима, њиховим правима, али и илузијама? Овај филм заокружује селекцију темом генерацијског односа и сучељавања старог и новог света.
- мај у 19 часова „Крила и тло“ (р. Стефан Малешевић)
На први поглед, прича о дервишкој заједници у руралној Северној Македонији не обећава револуцију. Али управо ту, међу бекташијама који гаје дуван и практикују древне ритуале, процвета прича о равноправности. Филм приказује како се родни односи могу редефинисати чак и унутар верских заједница – када постоји узајамно поштовање и поверење. Ајтен и Ердоган свој брак заснивају на равнотежи, не доминацији. Њихов однос је тиха алтернатива патријархалним обрасцима. Овај филм је у селекцији јер показује да родна једнакост може постојати и тамо где је најмање очекујемо – и да се родни односи могу изградити кроз нежност, а не кроз идеологију.
- мај у 19 часова „Снајка: Дневник очекивања“ (р. Теа Видовић Далипи)
У овом документарцу, љубав двоје људи, хрватско-ромског пара Тее и Мирсада, налази се под теретом породичних очекивања, културних разлика и историјског наслеђа. Њиховa веза је место преплитања више врста односа: интимног, брачног, међунационалног, класног и културолошког. Покушај да изграде породицу без одрицања од идентитета претвара се у свакодневну борбу са спољним притисцима. Филм не приказује само њихову везу, већ кроз њу осветљава како породица и традиција могу обликовати или угрозити љубав и индивидуалност. Зато је Снајка кључни филм ове селекције – јер односи нису само лични, већ дубоко политични.
- мај у 19 часова „Земља за нас“ (р. Карла Црнчевић)
Шта се дешава када односе покушамо потпуно да ослободимо од хијерархије, тржишта и власништва? Ова документарна опсервација екофеминистичке заједнице на Брачу отвара питање међуљудских односа у условима потпуне једнакости. Филм је сведочанство о колективном животу, директној демократији и покушају да се живи ван система. Релације унутар заједнице нису идиличне – оне су живе, конфликтне, пуне љубави, али и изазова. Овај филм осветљава колико су међуљудски односи крхки, али и колико имају потенцијал за трансформацију – када се граде на узајамности, а не на моћи.
- јун у 19 часова „Блум – господари своје будућности“ (р. Јасмила Жбанић)
Овај филм је кључан за разумевање економских односа – конкретно односа између радника и система. Кроз причу о Емерику Блуму и „Енергоинвесту”, открива се један другачији, данас готово заборављен модел: самоуправљање. У времену када су економски односи засновани на експлоатацији и контроли, филм враћа фокус на питање – може ли рад бити простор демократског одлучивања и заједничког интереса? Зато овај филм није само прича о прошлости, већ важна рефлексија о данашњем друштвеном контексту.
2. jун у 19 часова „Фјуме о морте“ (Fiume o morte) (р. Игор Безиновић)
Односи према историји и сећању централна су тема овог документарно-играног мозаика. Филм отвара простор грађанима Ријеке да реинтерпретирају једно од најбизарнијих поглавља своје историје – 16-месечну окупацију града од стране Габријела Д’Анунција (Gabriele D’Annunziо). Филм пропитује како колективно памћење настаје, ко га пише, ко га присваја и како се преноси. У том смислу, Фјуме о морте је филм о односу према прошлости, према језику историје, и према праву сваког појединца да буде његов интерпретатор.
Зашто баш ови филмови?
„Зато што сваки од њих нуди непоновљиву и дубоку перспективу на једну врсту односа. Заједно, они чине палету која приказује комплексност савременог живота – где се љубав суочава са расизмом, равноправност рађа у заборављеним селима, заједништво тестира на изолованим острвима, радничка права поново пропитују, прошлост преписује, а старост тражи признање. Ова селекција не нуди готове одговоре. Она провоцира, покреће дијалог, и – што је најважније – позива на препознавање властитих односа у причама других.“ – изјавио је Александар Рељић, селектор програма.
Публика ће имати прилику да прати пројекције сваког дана од 27. маја до 2. јуна од 19 часова. Улазнице су у продаји на благајнама биоскопа Арена Синеплекс, a резервације су могуће путем сајта http://www.arenacineplex.com/ .
Преузмите андроид апликацију.