Почетна > Бизнис
Бизнис

Шта каже нови закон о управљању тротинетом?

Најновијим изменама Закона о безбедности саобраћаја на путевима тротинет је по дефиницији од сада „лако електрично возило”. А „лако електрично возило” је моторно возило са најмање два точка, са механичким управљачем, без места за седење, чија трајна номинална снага електромотора није већа од 0,6 киловати, чија највећа конструктивна брзина не прелази 25 километара по часу и чија маса празног возила не прелази 35 кг.
Фото: Pixabay/LAZERKONG

Истим изменама наведеног Закона у члану 92г прописано је следеће:

„Возач сме да управља лаким електричним возилом у саобраћају на путу само уколико је на возилу постављена налепница, коју издаје Агенција, из које се може утврдити снага електромотора, конструктивна брзина и маса празног возила.

У преводу, ово лако електрично возило ни не личи на тротинет који постарији памте као згодну играчку коју је скоро сваки деда у шупи могао да нaправи свом унуку.

Ово ново лако електрично возило разликује се од других електричних по томе што нема седиште а сва остала имају. Два точка имају и електричне бицикле и скутери и мотоцикли, али вас струја вуче напред док удобно седите.

Коментатори често ликују због нових мера – било је анкета у којима 68 одсто учесника сматра да тротинети само сметају на улици а, са друге стране, возачи тротинета са неверицом и разочарањем констатују да измене доносе бројне тешкоће.

Да разјаснимо одмах оно што највише забрињава власнике: електрични тротинети се неће морати регистровати сваке године на начин као што се тренутно региструју аутомобили, скутери или мотори. Налепница коју спомиње Закон о безбедности саобраћаја није регистрациона налепница коју возила добијају сваке године.

Ко, где и на који начин сме да управља електричним тротинетом?

Није више дозвољено кретање пешачким површинама (пешачким зонама, тротоарима). Возач тротинета је обавезан да за кретање користи бициклистичку стазу, пешачко-бициклистичку стазу или бициклистичку траку.

Али, закон даље наводи, „уколико не постоји могућност кретања бициклистичком стазом, пешачко-бициклистичком стазом или бициклистичком траком, возач лаког електричног возила може се кретати коловозом на путу на коме је брзина кретања ограничена на највише 30 км/ч”.

И даље: „Изузетно од става 2. овог члана, возач лаког електричног возила који је навршио 18 година живота може се кретати коловозом на путу на коме је брзина кретања ограничена на највише 50 км/ч.” У пасусу изнад ограничење од 30 км/ч се односи, дакле, на малолетнике. Али на јавним путевима млађи од 14 година уопште не смеју да возе електрични тротинет.

Возач лаког електричног возила, када се креће коловозом, сме да користи коловоз у ширини од највише једног метра од десне ивице коловоза, осим на делу пута испред раскрснице или другог места на коме возило скреће улево, односно када врши претицање или обилажење. Уколико на путу постоји бициклистичка трака, возач лаког електричног возила мора да се креће десном бициклистичком траком у односу на смер кретања саобраћаја.

Ако се два или више возача лаких електричних возила крећу у групи, дужни су да се крећу један за другим.

Возачи електричних тротинета за време вожње морају да носе на глави закопчану заштитну кацигу и да имају светлоодбојни прслук када се крећу коловозом.

Како ће возачи електричних тротинета прелазити улицу? Приликом прелажења коловоза, возач не сме да вози лако електрично возило, осим на прелазу бициклистичке стазе, односно пешачко-бициклистичке стазе преко коловоза.

Превоз друге особе на тротинету није дозвољен.

Возачи електричних тротинета у Србији неће смети да носе слушалице у ушима док возе. Возачима је још законом забрањено и да док возе испуштају волан из руку, склањају ноге са ослонца (осим у случају када возило није у покрету) и да се придржавају за друго возило.

Такође, возач тротинета не сме да води, вуче или потискује друга возила, односно животиње.

Законом је прописано да лице млађе од 14 година не сме да управља тротинетом на јавним путевима. Казна – 10.000 динара.

Возач не сме превозити друго лице на тротинету, а уколико то буде урадио може бити кажњен. Такође, он не сме превозити лице млађе од 14 година на ауто-путу и мото-путу и уколико буде био ухваћен да то ради следи му казна затвора од најмање 15 дана или новчана казна од 100.000 динара до 120.000 динара.

Возачи електричних тротинета мораће да носе бициклистичке кациге. Ако не носе следи казна – 10.000 динара, мораће да носе и светлоодбојни (рефлектујући) прслук, али само када се крећу коловозом. Казна – 10.000 динара.

Ноћу и у условима смањене видљивости возач ће морати на бициклистичкој или пешачко-бициклистичкој стази или да носи рефлектујући прслук, или да буде осветљен, или да буде означен рефлектујућом материјом, а казна за овај прекршај је 3.000 динара.

Без обавезне налепнице и за вожњу сапутника казна је – 10.000 динара.

Konobari lako nalaze posao, ali su plate minimalne

Преузмите андроид апликацију.