Početna > Srbija
Srbija

Srbija je svet – Instagram stranica postavila sliku najstarijih avio-kompanija na svetu, među njima i Srbija. Pogledajte koje su još u grupi sa Srbijom – pet je evropskih zemalja

O značaju koji je Srbija u Evropi i svetu oduvek imala svedoče brojne istorijske činjenice koje kazuju o njenoj naprednosti. Civilizacijski i kulturološki u svetu, Srbija je bila oduvek na vrhu. Danas se često nameće pitanje o vrednostima koje treba pratiti, mada to često ispada smešno, pogotovo ako pratimo njihove posledice i kulturološke okvire.
Foto: Tanjug/Luka Filipović
Svedočanstvo o još jednoj činjenici o Srbiji i njenom mestu u svetu postavila je jedna instagram stranica. Naime, Instagram stranica „geografija_insta“ iznela je tačne podatke o osnivanju prvih avionskih kompanija u svetu. Možete pretpostaviti da se  u prvih 10 nalazi i Srbija.

Možda smo ovaj podatak zaboravili,  ali ćemo u produžetku teksta svakako pisati o nastanku naše nacionalne kompanije, a vi pogledajte do tada, kojih još 10 nacionalnih avio-kompanija je najstarije u svetu.

Foto: PrtSc/Instagram/geografija_insta

Prva od njih je holandska avio kompanija„KLM“ osnovana čak davne 1919. godine. Iste te godine, nepunih mesec dana kasnije, svoju nacionalnu kompaniju osnovala je i Kolumbija. Naredne godine 1920. godine svoju avio kompaniju je osnovala i Australija. Tri godine nakon Australije, 1923. godine Rusija je postala četvrta najstarija avio-kompanija u svetu. Posle Rusije, nešto više od pola godine i Češka je odlučila da ima svoju liniju, a za njom i Finska. Amerika je sedma najstarija avio kompanija u svetu osnovana 1924. godine, a nakon Amerike jedna azijska zemlja je odlučila da krene u avio pohod. To je bio Tadžikistan. Posle Tadžikistana, na red je stigla i Srbija, prva zemlja sa Balkanskog poluostrva. Nakon Srbije, 10 dana kasnije, stigla je i deseta avio kompanija u svetu – Španija.

Foto: Wikimedia Commons/Own work
Danas „Air Serbia“ – nekada „Aeroput“

„Air Serbia“ je srpska nacionalna avio-kompanija koja je nastala iz avio kompanije „Aeroput“. Razvoj avio-kompanije koja je zvanično nastala 17. juna 1927. godine zaslužna je Uredba o saobraćajnim spravama koje se kreću po vazduhusrpskog kralja Petra I još iz 1913. godine. Nakon toga se Srbija uključuje u aktivno planiranje vazdušnih letilica, a civilni prevoz putnika počeo je 1937. godine, dok je pre toga letenje bilo upotrebljeno samo za vojne svrhe. Kada je nastalo akcionarsko društvo „Aeroput“ njemu je prethodila konferencija u Beogradu na kojoj su učesnici konferencije postali i osnivači. Društvo je na početku imalo problema sa prikupljanjem novca, a nakon što su dva naša čuvena pilota odradila vožnju od Pariza do Bombaja, čiji je let tada trajao 11 dana, ulaganja u akcionarsko društvo „Aeroput“ je naglo skočilo. Akcionari su postali i čuvene tada banke, preduzeća od kojih je bio i novosadski „Ikarus“, Poštanska štedionica i mnogi drugi…

Foto: Tanjug/Sava Radovanović
Aerodrom „Beograd“

Aerodrom u Beogradu, za devetu svetsku nacionalnu kompaniju, završen je u martu 1927. godine, čije hangare je projektovao srpski naučnik Milutin Milanković. Aerodrom „Beograd“ prostirao se na jednoj poljani, na svega 2 kilometra od Zemuna i imao je 4 staze za poletanje i sletanje aviona.

Svega 4 godine od izgradnje aerodroma, 1931. godine tu je i nikla i pristanišna zgrada, a godinama nakon toga je stigla i oprema za unapređenje avionskih letilica.

Za vreme Drugog svetskog rata okupatori su bombardovali aerodrom, onesposobili za rad, a nakon završetka rata samo je delovalo da će se akcionarsko društvo„Aeroput“ obnoviti jer je u njemu učestvovao nekadašnji akcionar Ivan Ribar, međutim kao jedan vid prevere, ipak je naknadno stigla odluka o gašenju „Aeroputa“ jer su zabranjena sva privatna akcionarska društva i odluka o osnivanju JAT-a (Jugoslovenskog aviotransporta) koji je trebao da predstavlja jedinu opciju novostvorene posleratne države.

Predstavništvo JAT-a bio je aerodrom u Beogradu. Nakon raspada JAT-a avio-kompanija je još neko vreme pokušavala da se transformiše i podigne, sve dok se nije privatizovala i prodala, pod novim nazivom „Air Serbia“. Iako je nosila naziv „Air Serbia“ avio-kompanija nije bila nacionalna sve do 13. novembra 2023. godine kada Vlada Republike Srbije kupila ostatak akcija od prethodnog vlasnika „Etihad Airways“ Ujedinjenih Arapskih Emirata i time postala jedini vlasnik nad avio-kompanijom u Srbiji.

Prvu kupovinu akcija Republika Srbija je otpočela još 2021. godine.

S toga danas, „Air Serbia“, deveta avio-kompanija osnovana u svetu, predstavlja opet srpsku nacionalnu kompaniju u punom nazivu te reči.

Do Subotice vozom za samo 35 minuta pre 2025. godine – pruga gotova već u septembru, od decembra puštanje u rad

Preuzmite android aplikaciju.