Gošća nove epizode video serijala Tanjug Reflektor bila je autorka Jelena Radenović koja je govorila o svom radu na dokumentarnom filmu o tvorcu keksa Plazma Petru Tutovcu (1934-2022).
Radenović je rekla da je ideju da se snimi film o Tutovcu od njegove unuke Ane Milić, i dodala da je keks i dalje „u regionu najpopularniji i najpoznatiji, ima neverovatan broj korisnika, neverovatno koliko je prisutan u svakoj kući“.
„Imali smo sreću da snimimo intervju s Tutovcem neposredno pred njegov odlazak, tako da ćemo u filmu o tome kako je sve to izgledalo saznavati direktno do njega“, istakla je Radenović.
Prema njenim rečima, pored toga korišćena je ogromna porodična arhiva snimana na Super 8 trakama, „koja je jako rečita i izuzetno filmska“, i pokazuje porodična okupljanja, kupanje na moru i proslave.
„U svakom kadru se nalazi neka hrana, i možemo da zaključimo da je njima taj momenat deljenja i kuvanja bio glavni motiv u porodici. Odatle verovatno Tutovcu želja, pošto nije patentirao recept, da nahrani naciju, da napravi nešto što ćevima biti dostupno i ukusno“, rekla je Radenović.
Film je u početnoj fazi izrade, digitalizovana je arhiva i urađen intervju sa Tutovcem, ali preostalo je snimanje u Zagrebu u Krašu, pošto je Tutovac kao maturski rad napravio još jedan izuzetno popularan keks „Domaćicu“, dodala je autorka.
Izrazivši nadu da će za godinu i po dana film biti pred gledaocima, Radenović je rekla da je rad na dokumentarnim filmovima dug.
„Svaki dokumentarni film se utka u vaš život, vi bukvalno živite taj film nekoliko godina. Pre svega se suočite sa izazovom finasiranja, ali i da zausta istražite temu do kraja, da pronađete sve važno“, rekla je Radenović.
Prema njenim rečima, autori dokumentarnih filmova su samo medij, koji pokrenu neku temu, „a onda se stvari same nameštaju, van kontrole dolaze informacije“, kao kada su se prilikom njenog prethodnog ostvarenja „Istok reka teče“ scene dešavale ispred njih.
Prvi dokumentarc Radenović „Kuda dalje“ govorio je o odlasku mladih iz naše zemlje, jer je imala strašnu potrebu da ga uradi, a „kada morate da napravite film znate da ste na dobrom putu“.
Sledeći „Umetnost sećanja“ govori o spomenicima podignutim posle Drugog svtetskog rata, a nastao je zahvaljujući tome što je Radenović poznavala Miodraga Živkovića (1928-2020), autora spomenika na Kadinjači, Tjentištu i u Kragujevcu.
„Bilo mi je strašno da on ode, a bio je u dubokoj starosti, a da njegova priča i svedočenje kako je bilo biti umetnik u tom vremenu, ne zabeležimo. Od njega je krenulo, a onda smo to proširili i napravili priču o spomenicima, ne smao njegovim, nego onim najeminentijim iz tog perioda“, podsetila je Radenović.
Film počinje izložbom o jugoslovenskim spomenicima u Muzeju moderne umetnosti u Njujorku koja, smatra Radenović, „dokazuje da su spomenici veoma značajni i da je nama potrebno da neko sa strane kaže da je to značajno da bi obratili pažnju“.
Preuzmite android aplikaciju.