Komisija za zaštitu konkurencije (KZ) objavila je Sektorsku analizu tržišta međumesnog autobuskog prevoza sa predloženim merama da konkurencija bude veća što bi troškove putnika smanjilo za 20 miliona dolara kroz 10 posto jeftinije karte.
U analizi urađenoj sa Grupom Svetska banka se navodi da su usluge autobuskog prevoza od presudnog značaja za mobilnost putnika u Srbiji jer imaju udeo 1,5 puta veći od zbirnog udela drumskog i železničkog saobraćaja.
Autobuski prevoz u Srbiji ima i preko tri puta veći udeo od javnog prevoza u drumskom saobraćaju u EU.
Autobusi redovno saobraćaju do većine gradova u Srbiji, dok prema podacima iz 2018. godine putnički vozovi prevezu manje od jedan posto putnika, a u vazdušnom saobraćaju na domaćim linijama nema redovnih komercijalnih letova.
„Korisnici usluga bi mogli da uštede 20 miliona dolara godišnje u izdacima na autobuske karte i stanične usluge kada bi konkurencija bila intenzivnija“, ocenjeno je u analizi i navedeno da bi to donelo smanjenje cene karata od 10 posto.
Iako je u Srbiji, prema podacima iz 2019. godine dohodak tek 41 posto proseka EU ovde su cene karata po kilometru približno dvostruko veće od prosečne cene u zemljama EU.
Cene na autobuskim stanicama za ukrcavanje i iskrcavanje putnika u Srbiji su za bar 35 posto veće nego u Nemačkoji ili Poljskoj, navodi se u analizi.
Kako se navodi na dve trećine svih autobuskih linija u Srbiji saobraća samo po jedan prevoznik, a na republičkom nivou 10 najvećih poslovnih grupacija opslužuje 52 posto mreže linija u Srbiji.
Autoprevoznici su vlasnici većine autobuskih stanica, a svaki grad najčešće ima samo po jednu autobusku stanicu čime se dodatno učvršćuje lokalna dominacija prevoznika.
Dodaje se da autobuske stanice često naplaćuju dodatne naknade na cenu karte prodate u svojim prostorijama i pružaju povezanim prevoznicima povoljniji tretman nego konkurentima.
Navodi se da regulatorni okvir utiče na usluge međumesnog autobuskog prevoza putnika preko uređenja Zakonom o prevozu putnika u drumskom saobraćaju i sprovođenjem propisa kroz licence, redove vožnje, te inspekcijski nadzor.
Kako je ocenenjeno ti propisi i njihovo sprovođenje ograničavaju poslovanje na tržištu.
Kako se navodi, konkurenciju između autoprevoznika ometa i nedostatak uporedivih informacija o autobuskim linijama jer korisnici usluga ne postoji potpuna niti pouzdana elektronska baza podataka o autobuskim linijama što otežava elektronsku prodaju karata.
Dodaje se da tek 35 procenata autoprevoznika prodaje karte putem interneta, a kod njih je obim tako prodatih karata tek šest posto.
Grupa Svetska banka i KZK kao mere za unapređenje tog tržišta predlažu da Vlada Srbije izmeni Zakon radi snižavanja uslova za izdavanje licenci za prevoz putnika i ograničavanja ekskluzivnih prava autoprevoznika i operatera autobuskih stanica.
Predlažu i da Ministarstvo saobraćaja objedini podatke o međumesnim autobuskim linijama i učini ih javno dostupnim.
Dodatna mera je da KZK prati poslovanje velikih autoprevoznika i pružalaca staničnih usluga i po pravilu da reaguje na povrede konkurencije.
Preuzmite android aplikaciju.