Početna > Život i stil
Život i stil

Rešenje nedoumice: Kada smemo da vozimo sa uključenim zadnjim svetlima za maglu, a kada ne?

Uslovi smanjene vidljivosti predstavljaju potencijalnu opasnost u saobraćaju.
Foto: Unsplash/Eugene Triguba

Dok prednja svetla za maglu pomažu nama da bezbednije savladamo deonicu pod maglom, zadnja su tu da bi nas oni koji voze iza nas lakše uočili

U svakom slučaju, i jedna i druga mogu da nam spasu život u ekstremnim situacijama.

Uprkost tome što nisu obavezna, zdrav razum nam govori da treba da koristimo i prednja i zadnja svetla za maglu u uslovima smanjene vidljivosti.

Da li svi automobili obavezno moraju da imaju zadnja svetla za maglu?

Ne moraju svi – ali obavezno moraju da ih imaju automobili prvi put registrovani u Srbiji nakon 1. marta 2011. godine.

Zadnja svetla za maglu mogu biti izvedena kao jedno ili kao dva svetla. Takođe, zadnje svetlo za maglu mora biti povezano tako da se može uključiti samo ako su uključena poziciona svetla i „bar jedno svetlo za osvetljavanje puta“ (tako je definisano u Zakonu).

Da li zadnje svetlo za maglu mora da se koristi kada ima magle?

Po Zakonu ne mora – koliko god to delovalo nelogično.

U Zakonu o bezbednosti saobraćaja, u članu 79, stav 1, piše sledeće:

„Za vreme magle, na motornom vozilu moraju da budu uključena kratka svetla, odnosno svetla za maglu ili obe vrste svetala“.

Foto: Pexels/Pedro Figueres
Dakle – ne piše ništa o obaveznom korišćenju zadnjih svetala za maglu. Takođe, pošto ne postoji ni kazna za nekorišćenje zadnjeg svetla za maglu, to znači da po zakonu po magli ne morate da koristite zadnja svetla za maglu.

Međutim, uprkos tome što nije obavezno, apelujemo na vaš zdrav razum – da koristite i prednja i zadnja svetla za maglu u uslovima smanjene vidljivosti.

U takvim uslovima obično je i put klizav, pa vozač iza vas ne samo što će vas kasno videti, nego će mu i put kočenja biti duži, što znači da postoji znatno veća šansa da vas udari.

A zatim može da naleti treći auto, četvrti, kamion, šleper…

Da li zadnje svetlo za maglu sme da se koristi kada nema magle?

Ne sme! U članu 79, stav 2, piše sledeće:

„Zadnje svetlo za maglu upotrebljava se samo po magli ili u slučaju smanjene vidljivosti“.

Foto: Unsplash/Luca Massimilian

Dakle, ako nema magle i generalno kada ne vozite u uslovima smanjene vidljivosti, ne smete da koristite zadnje svetlo za maglu. U suprotnom, možete da dobijete kaznu od 3.000 dinara.

Poseban problem predstavlja to što veliki broj vozača uopšte ne zna da postoje zadnja svetla za maglu, gde se pale, da bi trebalo da se koriste kada je magla ili je slaba vidljivost…

Ako spadate u tu grupu vozača, savetujemo da potražite gde se pale svetla za maglu – pročitajte u uputstvu za auto, pitajte nekog iskusnijeg vozača, itd.

Kada uključite zadnja svetla za maglu – na instrument tabli će se „upaliti“ odgovarajuća lampica.

Pravila nisu ista u svim zemljama

Na primer, u Nemačkoj je malo drugačije pa, recimo, zadnje svetlo za maglu možete uključiti samo ako vidljivost padne ispod 50 metara, a to uključuje samo maglu na putu – ne i kišu ili sneg.

Znate li koja je optimalna temperatura vazduha u vozilu?

Preuzmite android aplikaciju.