Редак гас можда цури из Земљиног језгра – научници преиспитују теорију настанка планете

Изузетно ретка врста хелијума која је настала убрзо након Великог праска цури из Земљиног језгра, пренела је нова студија моделирања.
Фото: Unsplash/NASA

Велика већина овог гаса у свемиру, названог хелијум-3, настао је непосредно након што се Велики прасак догодио пре око 13,8 милијарди година.

Део тог хелијума-3 спојио би се с другим честицама гаса и прашине у соларној небули; огромном, ротирајућем и срушеном облаку за који се сматра да је довео до стварања Сунчевог система.

Ново откриће

Откриће да Земљино језгро вероватно садржи огроман резервоар хелијума-3, доказ је који се слаже с идејом да се Земља формирала унутар успешне соларне небуле, а не на њеној периферији или током фазе јењавања, рекли су истраживачи.

„Хелијум-3 је чудо природе и траг за историју Земље, који доказује да још увек постоји значајна количина овог изотопа у унутрашњости Земље“, рекао је главни аутор студије Петер Олсон, геофизичар са Универзитета Нови Мексико.

Хелијум-3 је изотоп, или варијанта хелијума, који у језгру има један неутрон уместо уобичајена два. То је редак гас, који чини само 0,0001 одсто хелијума на Земљи.

Будући да је хелијум један од најранијих елемената који постоје у свемиру, већина вероватно долази из Великог праска.

Истраживање

Како би то истражио, истраживачки тим је моделирао обиље хелијума током две важне фазе Земљине историје: раног формирања планета, када се још акумулирао хелијум и након формирања Месеца, када је наша планета изгубила доста тог гаса.

Фото: Unsplash/NASA

Научници мисле да је Месец настао када се колосални објекат величине Марса сударио са Земљом пре отприлике 4 милијарде година.

Овај догађај би отопио Земљину кору и омогућио да већи део хелијума унутар наше планете нестане.

Међутим, Земља у то време није изгубила сав свој хелијум-3. Још увек задржава део ретких гасова, који и даље цуре из Земљине унутрашњости.

Резултати истраживања

Међутим, будући да се ови резултати темеље на моделирању, резултати нису сигурни.

Тим је морао да направи низ претпоставки, на пример, да је Земља преузела хелијум-3 како се формирао у соларној небули, да је хелијум ушао у метале који стварају језгро и да је нешто хелијума напустило језгро за омотач. Ове претпоставке значе да у језгру може бити мање хелијума-3 него што су израчунали.

Но, истраживачи се надају да ће пронаћи још трагова који се слажу с њиховим открићима.

На пример, проналазак других гасова, који цуре са Земље са сличних места и сличним брзинама као хелијум-3, могло би доказати да је језгро извор.

Jeste li rođeni noću? Evo šta to znači za vašu ličnost