Početna > Novi Sad > Novosadske priče

Novi Sad Novosadske priče

Prvi automobili i vozači kod nas. Evo kada se prvi automobil „zakotrljao“ ulicama Novog Sada

Prvi automobil u Srbiju je stigao vozom u Beograd iz Beča 3. aprila 1903. godine, a kupio ga je bogati trgovac Boža Radulović.
Foto: Wikimediacommons/David Berry

Kako niko nije umeo da ga vozi, austrijska kompanija Neseldorf, od koje je automobil kupljen, poslala je u Srbiju i svog instruktora.

Ponosni vlasnik prvog automobila, Boža Radulović, nikada nije naučio da vozi svoj automobil, ali zato njegov prijatelj, fotocinkograf Sreten Kostić jeste, i time je postao prvi vozač automobila u Srbiji.

Obuka vožnje automobila trajala je 45 dana, a prva vožnja počela je od Železničke stanice, nastavila se uz Nemanjinu i Ulicu Kneza Miloša, a završila se na Topčideru, izazivajući čuđenje Beograđana.

Sa druge strane, postoje oprečna mišljenja o tome kada je prvi automobil stigao u Novi Sad.

Prema jednima, prvi autmobil u Novi Sad je stigao 1892. godine, prema drugima, to nije moglo biti pre 1900. godine, budući da se na osnovu tehničkih karakteristika i vidljivih detalja sa sačuvane fotografije prvog automobila u Novom Sadu, kao što je karoserija, oblik blatobrana, hladnjak i ostalo, radi o automobilu proizvođača De Dion-Boutun, i to jednom od prvih modela koji su se proizvodili počevši od 1899. godine.

Zbog toga se može zaključiti da je prvi automobil u Novi Sad mogao da dođe samo posle 1899. godine, jer je Pariska izložba održana 1900. godine, a ne 1892. godine.

Prvi pisani trag u arhivskoj građi o automobilu na ulicama našeg grada je zabeležen 1905. godine.

Dakle, prvi automobil se na novosadskim ulicama pojavio u periodu između 1900. i 1905. godine, što naš grad svakako svrstava među prve gradove čijim ulicama su se „kotrljali“ automobili.

Bilo kako bilo, ono što se pouzdano zna je da je prvi automobil u Novom Sadu kupila bogata udovica Marta Kondoroši i poklonila Stevi Adamoviću kao poklon za položen advokatski ispit, čime je on postao prvi automobilista u našem gradu.

Foto: Istorijski arhiv Grada Novog Sada

Osim toga, zna se i da je automobil koštao 6.000 franaka, da je bio marke De Dion-Boutun, tip „voiturette“, da je imao je benzinski motor sa 4, 5 konjskih snaga i da je imao tri mesta za putnike.

Automobil je izazvao pravu senzaciju čim se pojavio na novosadskim ulicama. Marta Kondoroši i Stevan Adamović bi se, obično nedeljom kada ima najviše sveta na ulici, vozali po gradu, izazivajući oduševljenje i znatiželju među narodom koji bi se tu zatekao.

Kako je to sve još bila nova tehnologija, za prvi automobil u gradu vezane su i neke anegdote.

Tako se jednom prilikom zbog iznenadnog kvara, auto okrenuo za 180 stepeni i počeo kretati unatrag. Svi koji su se u tom trenutku našli  na ulici i to posmatrali, ne znajući šta se događa, pomislili su da je to šoferska akrobacija, te su počeli da aplaudiraju.

Takođe, neretko se dešavalo i da ljudi beže od automobila, budući da je ta novotarija kod njih izazivala strah.

Foto: Wikimediacommons/ Presbrey, Frank Spencer

Malo je reći da su prvi vozači automobila smatrani za osobe od posebnog ugleda i kurioziteta, koji vladaju kakvom nesvakidašnjom veštinom, kao što mi recimo danas gledamo na pilote spejs šatla.

Ostao je sačuvan podatak da je prvi novosadski automobil neslavno završio.

Naime, Stevan Adamović je bio na proputovanju po šidskom srezu, u okviru političke kampanje, kada su se kola pokvarila u jednoj šumi, tako da je automobil u Novi Sad morao biti vraćen železnicom.

U Novom Sadu je automobil tavorio pokvaren neke tri godine, da bi kasnije bio prodat u Beograd.

Najuže gradsko jezgro Novog Sada nekada se „davilo“ u saobraćaju, a onda je usledila promena

 

Preuzmite android aplikaciju.