Početna > Srbija
Srbija

Pruga od Novog Sada do Subotice gradi se u tri smene, izvođači najavljuju da će biti gotova godinu dana pre roka

Više od 60 kilometara šina postavljeno je na deonici pruge od Novog Sada do Subotice, gde se intenzivno izvode radovi u tri smene.
Foto: PrtSc/Instagram/buducnostsrbijeav

Kako najavljuju izvođači, gradnja bi trebalo da bude gotova krajem sledeće godine – gotovo godinu pre roka.

Koliko je modernizacija pruge značajna govori podatak da se 2021. godine vozom u Srbiji prevezao 2,1 milion ljudi, a samo dve godine kasnije, nakon otvaranja pruge Novi Sad–Beograd, broj putnika se utrostručio.

Hladnoća, vetar i mrak ne usporavaju izgradnju pruge za velike brzine od Novog Sada do Subotice. Kompletno su završeni radovi na donjem stroju – pripremi terena, a sada se grade galerije, čelični mostovi, podvožnjaci, stanice, instalacije.

Na vijaduktu u Vrbasu, dugom gotovo kilometar i po, iako je noć, radnici vezuju armaturu kako bi se postavila unutrašnja oplata, a potom i betoniralo još jedno polje.

„Mi smo na ovom objektu odradili praktično 43 stuba, jer ima 42 rasponske konstrukcije. Od te 42 rasponske konstrukcije osam su čelične mostovske konstrukcije koje su proizvedene u Kini“, objašnjava Milorad Matić, inženjer na izgradnji pruge za velike brzine.

Dok se na 96. kilometru pruge ravna teren i betonira jedan od objekata, u Stepanovićevu se teškom mehanizacijom, dopremljenom iz Kine, postavljaju šine.

„Polažu se prvo šine na valjke kako se ne bi direktno postavljale na tucanik. Putem trake se postavljaju pragovi na tačno određenom razmaku i zatim se polažu šine na svoje predviđeno mesto. Tačan položaj se osigurava pričvršćivanjem svakog petog praga. Sama CPG mašina iza svog zadnjeg dela ima plato na kojima se nalaze pragovi i šine“, ističe inženjerka Aleksandra Milosavljević.

Biće postavljeno 287 skretnica

Dnevno se tako postavi od 1.000 do 1.250 metara šina.

„Kada gledamo kolosek koji se postavlja, on ima 280 kilometara pruge. Mi imamo 108 kilometara puta dva, jer je pruga dvokolosečna, imamo stanične koloseke i ukupna kilometraža te pruge iznosi 280 kilometara. Sada je završeno otprilike 30 odsto“, navodi Anita Dimoski iz Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

Na deonici od Novog Sada do Subotice biće postavljeno 287 skretnica – do sada je ugrađeno 120.

Vijadukt u Vrbasu najizazovniji objekat

Vijadukt u Vrbasu je najduži i najizazovniji objekat na 108 kilometara pruge od Novog Sada do Subotice, gde će biti ukupno izgrađeno 58 objekata. Vrednost radova je 1,16 milijardi dolara.

„Ovako veliki projekat nije bio u ovoj meri u Srbiji, tako da je značajna prilika za inženjere svih struka“, naglašava Milosavljevićeva.

Inženjer Matić kaže da ga drži entuzijazam da završe prugu. „Ja sam radio kada je ta pruga bila veoma zapuštena i bilo je mučno da se odvija saobraćaj“, dodaje.

Radovi u Mađarskoj trebalo bi da budu završeni do kraja 2025.

Pruga za velike brzine od Beograda do Budimpešte predstavlja najvažniji projekat u inicijativi „Pojas i put“.

„Sa parametrima te pruge koju smo izgradili potpuno ravnopravni u zajednici Evropske unije – to je opšta slika. Mikro slika jeste da razvijamo svoju zemlju“, napominje Anita Dimoski.

Izvođač radova je kineski konzorcijum, a pruga će biti elektrificirana i opremljena savremenim signalno-sigurnosnim uređajima. Na čitavoj deonici pruge za velike brzine Beograd–Novi Sad–Subotica–Kelebija neće biti putnih prelaza.

Nakon Kelebije, srpske pruge biće povezane sa 152 kilometra pruge u Mađarskoj gde bi radovi trebalo da budu završeni do kraja 2025. godine.

Vučević: Izbori 17. decembra su sudbinski, a izbor je jednostavan

Preuzmite android aplikaciju.