„Kako razumeti novu umetničku praksu“ predstavlja srpsko-engleski ilustrovani vodič kroz novosadsku novu umetničku praksu za mlade, a promocija ovog izdanja biće održana 23. novembra u Distriktu, u okviru književnog programa Druge? Evrope.
Da bismo razumeli savremenu umetnost moramo upoznati i razumeti njen jezik.
Zato knjiga „Kako razumeti novu umetničku praksu (ilustrovani srpsko-engleski vodič za mlade kroz novosadsku novu umetničku praksu)” problematizuje pitanja: Šta je to savremena umetnost? Da li nam je ona, uopšte, potrebna i kako nastaje? Da li je vredno samo umetničko delo izloženo u galeriji ili muzeju? Mogu li umetnici stvarati u grupi? Može li koncept biti umetničko delo? Po čemu se konceptualni umetnici razlikuju od ostalih? Šta znači konceptualna poezija, a šta je to knjiga umetnika? Da li su uslovi za dobru pesmu vezani stih i rima? Može li umetnost biti nevidljiva? Da li ona mora biti lepa?
Šta je to novosadska nova umetnička praksa 60-tih i 70-tih godina 20. veka i zbog čega je ona važna za razumevanje savremene umetnosti?
Novosadska nova umetnička praksa s kraja 60-ih i početkom 70-ih godina 20. veka jedinstvena je pojava u kulturnoj istoriji grada i njeno značenje prevazilazi lokalni kontekst. Reč je o alternativnom kulturnom modelu u sferi književnosti, vizuelnih umetnosti, filma…, o tzv. „drugoj liniji” umetnosti (termin Ješe Denegrija) zasnovanoj na eksperimentu, ideji i konceptu. U njoj se prožimaju polja vizuelne umetnosti, filozofije, sociologije, lingvistike, književnosti i dr. Njeni autori (Slobodan Tišma, Katalin Ladik, Judita Šalgo…) koriste umetničke izraze kao što su: performans, bodi art, umetničke akcije, knjige umetnika, govor u prvom licu, izlaganja i intervencije u vangalerijskim prostorima, lend art, siromašna umetnost (arte povera), i sl.
Tom temom su se bavili domaći kritičari i teoretičari, poput Ješe Denegriija i Miška Šuvakovića.
Odabrana dela aktera novosadske nove umetničke prakse danas se nalaze u stalnim kolekcijama MSUV-a u Novom Sadu i MSUB-a u Beogradu, a priređene su i značajne (retrospektivne) izložbe. O radu ovih umetnika su napisani doktorati (pr. Judita Šalgo), objavljeno je nekoliko značajnih monografskih publikacija kao i pesničkih antologija u kojima su zastupljeni autori nove umetničke prakse, nekima od njih su priređena sabrana dela (pr. Vujica Rešin Tucić). Ipak, značaj i uloga novosadske nove umetničke prakse, poznata je, uglavnom, uskim umetničkim i akademskim krugovima, ali ne i mladima. Takva umetnost se ne pominje u srednjoškolskim udžbenicima, o njoj se ne uči u školi. Zato je, uslovno govoreći, interaktivni, dvojezični ilustrovani priručnik „Kako razumeti novu umetničku praksu?” namenjen mladima i široj publici sa željom da se oživi urbani umetnički identitet.
Ova knjiga nije analitička studija, ona ne valorizuje niti normira – samo je jedan od putokaza i podsticaja za kretanje kroz novosadsku novu umetničku praksu, njen jezik, aktivnosti pojedinaca i grupa. Pisana je u maniru knjiga za „početnike” sa željom da se približe ideje i jezik netradicionalnih umetničkih medija, umetničkih dela koje nisu ulje na platnu, skuptura ili rimovani sonet.
Autorke tekstova su književna kritičarka i teoretičarka dr Dragana V. Todoreskov i knjževnica Ljiljana Maletin Vojvodić. Učenici Škole za dizajn Bogdan Šuput radili su ilustracije za ovu knjigu.
Knjiga će biti predstavljena na netradicionalan način – kroz izložbu učenika Škole za dizajn Bogdan Šuput.
Događaj će biti realizovan u okviru projekta „Promocije književnih izdanja”
Koji lokaliteti u okolini Novog Sada su na Listi svetske baštine „Uneska“?
Preuzmite android aplikaciju.