После 25 година, Српским народним позориштем поново је одјекнула „Хабанера” обележивши тиме премијеру дуго очекиване Бизеове опере „Кармен”.
Више од двеста уметника у хору и оркестру, уз солисте, балет и дечији хор показало је посвећеност, утренираност као и напредак, које Српско народно позориште сврстава у ред светских оперских кућа.
„Кармен” је део такозваног гвозденог репертоара, и представља један од стубова репертоара сваке оперске куће, а њена тематика, увек актуелна – борба за слободу, показује да СНП итекако гласно говори о актуелним друштвеним проблемима, што је и задатак културне институције тог калибра.
„Наш репертоар свакодневно показује да су оперске теме непролазне. Ипак, за нас је важно да идемо и корак даље. Стари текстови имају нови живот када се читају у духу времена у ком ми живимо, а ова поставка Кармен је у својој бити тачно таква. Актуелна. Ангажована. Сем тога, изразито је важан технички аспект представе. Део оркестра свирао је на новим инструментима, инструментима које смо купили након 16 година.
Представа се игра на сцени Јован Ђорђевић, захваљујући обнови технике коју смо урадили на тој сцени. Расписали смо аудицију и формирали Дечији оперски хор, а и редован хор има 30 нових младих чланова са којима радимо још од премијере Аиде. Читав рад на опери Кармен показује заправо филозофију са којом настављамо даље”, истакао је управник Српског народног позоришта, Александар Станков.
Најстарије позориште у Србији храбро поставља на сцену ово дело стављајући у центар жену, ону по којој опера и носи име, Кармен, жену која верује у судбину, док истовремено узима живот у своје руке, врелог темперамента, а хладног срца, уверење да се слободом не тргује, иако је спремна да је скупо плати. Кармен је опера, она у којој слободна рођена, слободна мре. Јер, ако је цена живот, није љубав – ради се о глави.
„Кармен смо сви ми. Кармен је онај вапај за слободом у свима нама. Поприлично сам се намучила да је одгонетнем. Она свакако није класична фемме фатале. Она не заводи, она привлачи, као магнет, хтела то или не. Привлачи због нечега што носи у себи. Привлачи зато што живи у складу са собом, а тај магнетизам долази само као последица. Она је своја, једна и једина. И због тога је спремна да изгуби живот.
Такође, најважније ми је да људи после представе оду кући инспирисани, оплемењени или под неким утиском који ће их терати на преиспитивање. То је наш задатак. Желела бих да људи после наше Кармен размисле о томе шта је то слобода? Ако то успемо са овом представом, то је велики успех”, истакла је првакиња Опере Спрског народног позоришта, Јелена Кончар која тумачи улогу Кармен.
Опера Кармен пред новосадском публиком оживљава у режији Озрена Прохића, гостујућег редитеља из Хрватске. Смело и узбудљиво, Прохић отвара врата опери из 19. века и даје јој прилику да наставља да подстиче на разговор и двеста година касније.
„Наша Кармен је сувремена, не само у форми него кореспондира са свим оним што постоји и живи у нашем времену, заједничком духу времена. Оно што смо могли ишчитати из Бизеа, и из музике и из текста – наша Кармен је борба индивидуалца, борба личности за особност, за властиту слободу. Ја бих волио да публика доживи емоцију, радили смо нешто ново, али и да поставе питања о самима себи”, истакао је редитељ Озрен Прохић.
Репризна извођења опере „Кармен” заказана су за 1. и 3. октобар. Карте су у продаји на благајни Српског народног позоришта.
Преузмите андроид апликацију.