Produženi, praznični vikend koji je pred nama, mnogi građani će iskoristiti za odlazak u susednu Mađarsku. Svi oni treba da se naoružaju strpljenjem, jer ih verovatno na graničnim prelazima čeka povećan obim saobraćaja. Nije to međutim jedini razlog zašto se na prelazima sa Mađarskom čeka duže od potrebnog.
Prelaz srpsko-mađarske granice, već godinama, veoma često predstavlja pravu noćnu moru. Većina putnika ističe da zastoj pre svega nastaje na mađarskoj strani granice. Andraš Urban, direktor subotičkog pozorišta „Deže Kostolanji“, koji često putuje u Mađarsku, kako zbog profesionalnih, tako i zbog porodičnih obaveza, za RTV kaže da je problem pre svega u izuzetno sporom radu pripadnika mađarske granične policije i carinika.
„Nismo iz nekih zvaničnih izvora čuli do sada šta su razlozi, zašto se to dešava, zašto stojite nekada i 20 minuta a da se ni jedan auto ne pokrene, ili se kreću tako sporim tempom da vam dođe da se okrenete i odete“, ističe Urban.
Istu sudbinu deli i Monika Halas iz Kanjiže, koja zbog posla granicu prelazi više puta nedeljno. Na malom graničnom prelazu Horgoš prelazi peške, a na velikom prelazu, na auto-putu, automobilom.
„Mi koji imamo mađarska ili srpska dokumenta, možda bi bilo celishodno da idemo u jedan red, dok oni koji imaju drugačija dokumenta možda u neki drugi red“, predlaže Monika Halas.
Realizacija manjih prekograničnih IPA projekata, kao što je izgradnja biciklističkih staza koje povezuju dve zemlje, ali i kapitalnih projekata, kao što su izgradnja pruge između Beograda i Budimpešte, odnosno između Subotice i Segedina, mogu da doprinesu bržem prelazu granice. Od Subotice do Segedina će recimo biti potrebno samo pola sata, ali samo onda ako granična kontrola bude efikasna i brza. To do sada nije bio slučaj.
„Ako je sat vremena kontrola onda to ništa ne znači. Isto ne znači ništa ako za tri sata stižemo vozom od Budimpešte do Beograda, ako je sat vremena kontrola, praktično se ta prednost anulira“, smatra Imre Kern, zamenik gradonačelnika Subotice.
Kern je godinama bio državni sekretar Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. I tada, ali i sada, kada je na funkciji zamenika gradonačelnika Subotice, ističe da je u pitanju ljudski faktor.
„Najviše je tu ljudski faktor, a mađarska vlada i mađarska ministarstva moraju uraditi nešto da to spreče i da obezbede građanima lakši prelaz preko granice“, dodaje Kern.
Srbija sa svoje strane čini sve kako bi ubrzala prelaz granice. Tako je recimo ove godine za proširenje velikog graničnog prelaza Horgoš u republičkom budžetu predviđeno 720, a naredne godine čak 900 miliona dinara.
Preuzmite android aplikaciju.