U četvrtak, 3. novembra u 19.00 sati u Galeriji Matice srpske održaće se predavanje „Jedna neispričana priča: Dorić – Šumanović – Galerija Matice srpske“ dr Tijane Palkovljević Bugarski, upravnice Galerije Matice srpske u okviru pratećeg programa izložbe Sava Šumanović i realizmi između dva svetska rata.
Sedamnaest Šumanovićevih dela (1921–1925), koja se danas čuvaju u Galeriji Matice srpske i Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti u Zagrebu, deo su prvobitne, brojnije Dorićeve zbirke.
Zbirka je nastala 1925. godine, kada je advokat Dorić kupio od Save Šumanovića dvadeset dela, par godina nakon njegovih izložbi u Zagrebu.
Iako ograničena na jedan segment Šumanovićevog opusa, Dorićeva zbirka pruža uvid u izuzetno važan period slikarevih formativnih godina, bez kog je nemoguće celovito razumevanje i predstavljanje umetnosti Save Šumanovića.
Kako su Šumanovićeva dela dospela u vlasništvo Galerije Matice srpske i koji je njihov značaj objasniće dr Tijana Palkovljević Bugarski, upravnica Galerije Matice srpske, u okviru programa izložbe „Sava Šumanović i evropski realizmi između dva svetska rata“.
U petak, 4. novembra u 19.00 sati u Galeriji Matice srpske održaće se predavanje „Uroš Predić. Recepcija, život i delo“ prof. dr Igora Borozana, istoričara umetnosti u okviru pratećeg programa izložbe Uroš Predić. Život posvećen lepoti i umetnosti.
Uroš Predić je od svog rođenja u Orlovatu 1857. godine do smrti u Beogradu 1953. godine bio mera srpskog slikarstva.
Život i delo Uroša Predića su suštinski povezani. Oni se međusobno prepliću i čine neraskidivo jedinstvo kojim se ukazuje na slikareve životne promene, ali i šire društvene, kulturne, ideološke i druge okvire vremena.
U trajanju od gotovo jednog veka Predić je živeo i radio u jednom svetu koji je nestajao i drugim svetovima koji su nastajali. U prvom delu slikarevog života koji možemo ograničiti 1909. godinom, kada se slikar konačno skrasio u Beogradu, postoji nekoliko tačaka koje su odredile njegov život i delo.
Prve osnove obrazovanja je stekao u porodici i rodnom Banatu, školovanje je nastavio na bečkoj likovnoj Akademiji, usledio je i kratkotrajni boravak u Beogradu.
Potom su usledili veliki religiozni poduhvati (Bečej, Sremski Karlovci), koji su, ipak, ostali u senci slavnih žanr i nacionalnih kompozicija, koje su utvrdile Predićevu poziciju u srpskom javnom mnjenju.
Nakon početnih uspeha usledio je dugotrajni boravak u Orlovatu, u kome je slikar dočekao i smrt voljene majke, što je dodatno utvrdilo njegovo osećanje melanholije.
Ovi početni idejni koncepti i likovni iskazi su odredili Predićev životni put u periodu lutanja i stalnih promena prostora. U periodu traženja sebe Predić je postavio osnove koje su dovele do toga da postane najvoljeniji srpski slikar.
Preuzmite android aplikaciju.