Direktiva EU-a o reprezentativnim tužbama stupa na snagu sutra i omogućiće potrošačima iz cele EU-a da traže svoja prava ne samo pojedinačno, već i kroz kolektivne tužbe.
Potrošačke organizacije će pokretati tužbe u ime potrošača i zbog nezakonitih praksi trgovaca. To će im omogućiti da kolektivno traže naknade, zamene ili popravke.
Ova pravila se odnose na prava potrošača u raznim sektorima , uključujući zaštitu podataka, finansijske usluge, putovanja, turizam ili telekomunikacije.
„Ovim značajnim zakonom se potrošačima koji su bili žrtve nezakonitih trgovačkih praksi daje mogućnost da ostvare svoja prava i kolektivno traže pravdu”, rekla je potpredsednica EK Vera Jurova.
Premnja njenim rečima ovo načelo, koje je po prvi put uspostavljeno u pravnoj tekovini EU, ima za cilj da ojača položaj potrošača. Jurova je rekla da očekuje sa sve države članice brzo odrede organizacije koje će biti kvalifikovane za pokretanje ovih postupaka. I poverenik za pravosuđe EU, Didije Rejnders je izjavio da smatra da je postizanje visokog nivoa zaštite potrošača temeljno pravo.
„Ova Direktiva je bitan alat za sprovođenje tog prava. Potrošači sada imaju mogućnost da se udružuju širom EU kako bi zaštitili svoje interese i naterali kompanije da poštuju ta prava“, rekao je on.
Kako bi podržala dobro funkcioniranje budućih tužbi EU je pokrenula internet platformu koja omogućava razmenu informacija. Preko ove platforme države članice i potrošačke organizacije će sarađivati i , očekuje se, da će to dovesti do boljeg sprovođenja prava potrošača u EU.
Da podsetimo da Srbija u Zakonu o zaštiti potrošača nema kolektivnu tužbu i da su potrošačke organizacije i stručna javnost više puta apelovali da se ona uvede. To bi značilo jer bi jedan problem u kome bi bilo više oštećenih potrošača mogao da se rešava u jednoj tužbi.
Preuzmite android aplikaciju.