Samo na prvi pogled izgleda da je subvencionisanje kupovine električnih vozila od strane države veliko opterećenje za budžet.
Pogodnosti koje se ostvaruju, (pre svega uticaj na životnu sredinu koji direktno utiče i na zdravlje nacije), pokazuju, kada se izraze valutno, da su uštede koje se ostvare recimo u delu budžeta namenjenog zdravstvu, ogromne i višestruko premašuju trošak za bilo direktno subvencionisanje ili oslobađanje od nekih poreza, taksi, nekih drugih nameta, kupca električnog vozila.
Zato i ne čudi da su vlade skoro svih zemalja Evrope, a među njima je i Srbija, već nekoliko godina, odlučile da je prelazak na električnu mobilnost agenda od koje neće odstupiti, podržavajući je subvencionisanom kupovinom ili nekim drugim benefitima. Države EU su se i raznim zakonima obavezale da će u datom momentu (2035.), zabraniti prodaju vozila sa SUS motorima, pa je to i način da olakšaju svojim građanima tu tranziciju.
Srbija od ove godine subvencioniše sa iznosom do 5.000 evra (u zavisnosti od kategorije vozila) kupovinu električnih vozila uz najave nadležnih da će se uvesti i drugi vidovi stimulacije.
Asocijacija evropskih proizvođača vozila ACEA je uradila analizu pogodnosti državnih podsticaja, za svaku od 27 država članica EU koju je dostavila i Srpskoj asocijaciji uvoznika vozila i delova.
ACEA je ove vrste subvencija podelila u dve grupe poreske olakšice i podsticaje.
Austrija je na primer potpuno oslobodila poreza (PDV) kupce hibridnih i električnih vozila (uključujući i 20 odsto poreza na zagađenje vazduha) do cene vozila od 40.000 evra. Za vozila koja koštaju do 80.000 oporezuje se samo iznos od 40.000 evra.
Na vozila skuplja od 80.000 evra plaća se pun iznos poreza. Vlasnici ovih vozila su oslobođeni godišnjih poreza i za vozila ali i za takse na zagađenje.
Delom ili celokupnim iznosom poreza i taksi su osloboođena i vozila pravnih lica u zavisnosti od namene.
Austrija daje podsticaj od 5.000 evra (2.000 evra bonus uvoznika i 3.000 evra federalni bonus) za kupovinu novih vozila (samo za fizička lica) koja mogu samo na struju da pređu minimalno 50 kilometara pod uslovom da nisu skuplja od 60.000 evra.
Belgija za razliku od Austrije nema direktne novčane podsticaje za kupovinu, ali ima dosta poreskih olakšica i prilikom kupovine i upotrebe ekoloških vozila. Belgijanci maksimalno oslobađaju od poreza vozila sa emisijom CO2 manjom od 50 grama po km odnosno kapacitetom baterije većim od 0,5 kilovatsati kWh na 100 kilograma.
Mask na Baliju pokrenuo internet usluge Starlinka u Indoneziji
Preuzmite android aplikaciju.