Vlada Srbije donela je uredbu o subvencionisanju kupovine električnih i hibridnih vozila, a pravo na podsticaj od 250 do 5 000 evra, imaju fizička i pravna lica kao i preduzetnici. Za tu meru u budžetu je obezbeđeno oko milion evra.
Tako se nastavlja stimulacija države, koja je prisutna i u zemljama EU, za kupovinu ovih ekoloških vozila, a sve u sklopu paketa propisa vezanih za klimatske promene. Ova mera u Srbiji prvi put je uvedena 12. marta 2020. godine a prema podacima Ministarstva za zaštitu životne sredine, interesovanje je bilo veliko. Procenjuje se da je u toj godini prodato oko 800 ovakvih vozila.
Zato je i nastavljeno sa primenom ove mere za koju zahtevi mogu da se podnsu Ministarstvu zaštite životne sredine do 31. oktobra 2022. godine. Postupak može da se prekine, kako stoji u Uredbi, ako visina opredeljenih sredstava za subvencije nije dovoljna za odobravanje svih predatih zahteva.
Treba da se zna da visina subvencije zavisi od tipa vozila i kreće se od 250 evra za mopede i tricikle do 5 000 evra za potpuno električna putnička vozila do devet sedišta i laka teretna vozila. To praktično znači da visina subvencije zavisi od tipa jedne od pet kategorija.
- Prva kategorija se odnosi na vozila vrste L1 i L2 (moped i laki tricikl) i za njih je predviđeno izdvajanje od 250 evra.
- Druga kategorija: vozila vrste L3 – L7 (motocikli) – 500 evra;
- Treća kategorija: za vozila vrste M1 (putničko vozilo sa najviše devet sedišta) i N1 (lako teretno vozilo, odnosno vozilo vrste N čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 3,5 tone) isključivo na električni pogon – 5 000 evra;
- Četvrta kategorija: za vozila vrste M1 i N1 koja pokreće hibridni pogon (koji uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem ima električni pogon) uz obavezu da poseduje spoljni priključak za struju odnosno da se punjenje baterija može ostvariti i iz spoljnog izvora električne energije kao i za električna vozila sa ugrađenim sastavom za produženje autonomije kretanja sa emisijama CO2/km do najviše 50 g/km- 3 500 evra;
- Peta kategorija: za vozila vrste M1 i N1 (koja pokreće hibridni pogon koji uz motor sa unutrašnjim sagorevanjem ima barem jedan električni motor i može da se bez aktiviranja motora sa unutrašnjim sagorevanjem određeno vreme samostalno kreće isključivo na električni pogon), pri čemu se proizvodnja električne energije za dopunu baterija obavlja unutar samog vozila, sa emisijama CO2 do najviše 100 g/km- 2 500 evra;
Iz Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova navode da je ova Uredba dobar potez i da je dobro što je praksa podsticaja nastavljena.
„Uvođenjem subvencija za kupovinu ekološki prihvatljivih vozila napravljen je veoma značajan korak, koji doprinosi da se pospeši prodaja električnih i hibridnih vozila. Građanima bi trebalo da se predstave prednosti ovakvih vozila, ali i definišu razlike izumeđu hibrida i električnih automobila“ kažu u Asocijaciji.
Šta je električni automobil, a šta hibrid?
Električni automobil podrazumeva da se on pokreće elektromotorom, tačnije koristi samo struju. Ne troši gorivo, već se puni preko punjača, na sličan način kao kada punite telefon. Automobili na električan pogon bili su popularni krajem 19. i početkom 20. veka, dok ga nije potisnula masovna proizvodnja jeftinijeg vozila na benzin.
Hibridi pak imaju dva izvora energije. Najčešće je to kombinacija benzinskog ili dizel motora sa elektromotorom. Vrlo su popularni jer imaju manju emisiju štetnih gasova.
Prednosti i mane ovih vozila
Prednosti ovih vozila što su na liniji “zelenog pokreta” koji je prisutan u svetu. Upotreba održivih tehnologija i ekološki prihvatljivih rešenja, kako u proizvodnji ovih automobila, tako i u smislu njih samih su jedan od mogućih odgovora na “klimatsku krizu” koja nam visi nad glavama.
Međutim, u Srbiji postoje i nedostaci za masovnije korišćenje ovakvih automobila, a pre svega su vezani za mrežnu infrastrukturu jer prema nekim podacima postoji samo oko 70 javno dostupnih brzih punjača, što nije dovoljno.
Drugi problem sa kojima se suočavaju građani bar u Srbiji pri kupovini ovih vozila je cena. Subvencija svakako olakšava pritisak na džep, ali i pored njega i polovni i novi električni automobili koštaju mnogo više od onih na benzin i dizel.
Inače, Vlada Srbije usvojila je i Uredbu o uslovima i načinu sprovođenja subvencionisane nabavke putničkih vozila za potrebe obnove voznog parka taksi prevoza kao javnog prevoza kojom je predviđena pomoć od 8 000 evra u dinarskoj protiv-vrednosti po srednjem kursu Narodne banke Srbije. Novo putničko vozilo, za koje je taksi prevoznik u obavezi da pre isplate subvencije uplati iznos od najmanje 15 odsto od kupoprodajne cene vozila, ne može biti jeftinije od 13 000 evra u dinarskoj protiv-vrednosti na dan podnošenja zahteva, saopštila je Vlada a da bi se subvencija dobila neophodno je da nov automobil bude potpuno električni, hibridni ili na pogon na komprimovani prirodni gas sa najmanje euro 6 standardom u pogledu emisije izduvnih gasova.
Preuzmite android aplikaciju.