Početna > Sport > Automoto
Automoto

Pedro Akosta – Sledeći Mark Markez?

Momak koji ima samo 16 godina u prve četiri trke napravio je pometnju u svetskom šampionatu u motociklizmu, a nakon devet rundi ubedljivo je prvi favorit za titulu. Ko je Pedro Akosta i zašto ga nazivaju sledećim Markom Markezom?
Foto: Tanjug/AP/Jens Buttner

Akosta je rođen 25. maja 2004. godine u španskom gradiću Maharon. Na samo pola sata vožnje od njegovog rodnog mesta nalazi se Kartahena, grad od skoro pola miliona stanovnika, koji poseduje trkačku stazu pod istim imenom. Tu je Španac počeo da se bavi sportom u čiju se istoriju nedavno upisao.

Prvo ozbiljno takmičenje za njega bio je Moto3 Juniorski svetski šampionat. Pokazatelji da se rade o vanserijskom talentu nisu odmah bili tu, Akosta je šampionat okončao na 33. poziciji. Ipak, to nije značilo da ne poseduje kvalitet, naprotiv, u pitanju je 2018, a Pedro je imao samo 14 godina.

Red Bul je opasan igrač u svim sportovima na točkovima, pa i onima bez njih. Odmah sledeće sezone ugrabili su priliku da potpišu španskog talentovanog vozača, a on je odlučio da pokaže šta zna. Takmičio se u Red Bulovom Kupu novajlija 2019. godine i završio kao drugi.

Sledeća godina većini nije donela mnogo toga dobrog, ali jeste Pedru. U 2020. odlučio se za dva šampionata. FIM CEV Repsol Moto3 Juniorski šampionat bio je prvi na redu. U njemu se nakon odvezenih svih 11 trka našao na trećem mestu.

Red Bulov Kup novajlija, međutim, osvojio je veoma lako. U prvih šest trka ostvario je šest pobeda, a na kraju sezone imao je prednost od čak 64 poena. Ljudima u Red Bulu je ovo bio jasan znak da je vreme da ovog šesnaestogodišnjaka ubace u Moto3 klasu svetskog šampionata u motociklizmu.

Tu Akosta započinje svoje pisanje istorije. Uparen sa iskusnim Haume Masijom, kome je ovo četvrta sezona u šampionatu, broj 37 nije čekao da pokaže zube. Prva trka – drugo mesto. Odličan rezultat, ali neki Red Bulovi vozači, kao što je Čan Onču, čak su pobeđivali u svojoj prvoj trci.

U kvalifikacijama za drugu zaradio je kaznu koja je značila start iz pit-lejna. Jedino što je gore od začelja je start iz „boksa“, jer morate da sačekate da svi takmičari prođu prvu krivinu da biste mogli da krenete. Šta je Akosta uradio?

Pobedio je. Akosta je nadoknađivao razliku čitavu trku, a na ulasku u poslednji krug našao se u borbi za pobedu, i trijumfovao. Postao je prvi vozač koji je uspeo da pobedi startujući iz pit-lejna. Sada su već sve oči bile uprte u njega.

Na sledećoj trci održanoj u Portugalu takođe je pobedio. Onda je na red došao i Herez u rodnoj Španiji – ponovo pobeda. Četiri trke, tri pobede i jedno drugo mesto. Čak 95 bodova od mogućih 100, uz naravno prvo mesto u generalnom plasmanu Moto3 kategorije. Kome je to uspelo pre njega? Nikome, nikada.

Akosta je prvi vozač koji je u svoje prve četiri trke uspeo da se popne na podijum sva četiri puta.

Usledile su trke u Francuskoj, Italiji i Španiji gde je zabeležio „slabije“ rezultate, dva osma i jedno sedmo mesto.

Sledeća destinacija na kalendaru bio je Saksenring u Nemačkoj, mesto na kom Mark Markez slavi već 11 godina bez prestanka, a prvu pobedu na tom mestu ostvario je upravo u kategoriji do 125 kubika. Isto je učinio Akosta, zabeleživši ukupno peto zlato u sezoni.

Na najskorijoj trci, voženoj na stazi u Asenu, španski talentovani vozač bio je četvrti.

U prvih devet trka, pet pobeda, svaki put u prvih 10, što znači – svaki put među osvajačima poena. Kontinuitet. To znači i zagaranotvano mesto broj jedan u generalnom plasmanu, sa čak 48 bodova prednosti u odnosu na najbližeg rivala.

Foto: Tanjug/AP/Jens Buttner

Ono što je specifično za Španca jeste njegov stil vožnje. Mnogi kažu da je način na koji on vozi stara škola, ali to ne znači nužno da mora da bude brz. Ono što upada u oči, bar za sada, je smirenost i sjajno donošenje odluka koje ima za svoje godine. Bez grešaka, bez padova, bez neodmerenih pokušaja preticanja ili prekasnog kočenja. Akosta je za jednog novajliju prilično precizan, smiren, ali i brz. Nešto što nekim momcima dođe nakon dve ili čak tri sezone, osim ako niste Valentino Rosi ili Mark Markez. To nas dovodi do pitanja, da li je on sledeći na redu da pokori čitav svet motociklizma kao što su učinila pomenuta dvojica?

Naravno, još uvek je rano suditi o tome ali Pedro Akosta deluje spremno da odgovori na sva pitanja koja je svojim nastupima i postavio.

Kao problem nameće se njegova sitna građa, nešto sa čim se mučio Dani Pedrosa. Za Moto GP motocikl potrebno je imati masu za prebacivanje težišta, a Pedro ima samo 62 kilograma i visinu od tek 160 centimetara. Odgovor na to može se naći u činjenici da on još uvek može da raste, a i tome da je Pedrosu od titule Moto GP šampionata delio samo nedostatak sreće uz brojne povrede, a ne problem sa građom.

Foto: Tanjug/AP/Jens Buttner

Ova nagla pažnja i slava takođe može da bude kobna. Gore pomenuti najmlađi pobednik ikada, Čan Onču, to je učinio sa nepunih 15 godina u sezoni 2018. U aktuelnoj sezoni Onču se još uvek takmiči u Moto 3, sada protiv Akoste, i još uvek nije doživeo drugu pobedu, pa ni podijum.

Ono što je sigurno, jeste da će njegovi dosadašnji rekordi dugo da stoje. Pedro Akosta je učinio Moto 3 još uzbudljivijim, a mnogima dao razlog da isprate i trku najslabije kategorije u svetskom šampionatu, samo da vide da li će Akosta ponovo pobediti. Uostalom, ukoliko ikada postane veliki šampion, kao Rosi ili Markez, biće vam krivo što niste ranije čuli za njega.

Autor: Lazar Savić