Sinoć u Srpskom narodnom pozorištu, otvoren je po 23. put poznati Novosadski džez festival.
Novosadska publika je bila u prilici da prve večeri festivala uživa u egzotičnim tonovima džez muzike uz „Modern Art Orchestra“ iz Budimpešte i novosadski „Akshani project“.
„Modern Art Orchestra“ doneo je na Novosadski džez festival najbolja mađarska savremena džez dela Atile Korba, Kristofa Bačoa, Gabora Čekea, Janoša Aveda, Gabora Subiča i Kornela Fekete-Kovača.
Ova muzika je intuitivna, sveža, promišljena i divno je zvučno iskustvo orkestrirano za devetnaestočlani veliki ansambl.
Grupa „Modern Art Orchestra“ je na svom 15-godišnjem umetničkom putovanju stekla status međunarodno poznatog kamernog orkestra i proizvela 25-časovni repertoar savremenih kompozicija.
„Akshani project“ je kvartet nastao u Novom Sadu 2012. godine. Prvobitno su nastupali kao trio, ali se bendu kasnije pridružuje i četvrti član.
Zvuk benda karakteriše simbioza akustičnih i električnih instrumenata (gitara – električna gitara, harmonika – melodika), velik dinamički raspon, kao i kompozicije napisane u prozračnoj džez formi otvorenoj za improvizaciju.
U sklopu otvaranja prikazana je i izložba čuvenog Vladimira Veličkovića, koji je i sam pratio i bio je čest, gotovo stalan gost Novosadskog džez festivala.
U njegovu čast je izložbom i započet ovogodišnji festival, uz njegova umetnička dela.
Bio je jedan od najeminentnijih srpskih slikara i bio je predstavnik nove (moderne) figuracije.
Drugog dana manifestacije, muzički sladokusci će imati priliku da prate koncerte Bojan Cvetković kvarteta i Lana Janjanin kvarteta.
U subotu, 27. novembra iz Ljubljane, Novog Sada, Beograda i Subotice u Srpsko narodno pozorište stiže sastav „SUper Saksofon Kvartet“, a biće održan i koncert ljubljanskog sastava „Teo Collori & Momento Cigano“.
Ovogodišnji Novosadski džez festival zatvaraju Sinan Alimanović kvartet i Nenad Vasilić trio.
Kako je publika ovog festivala i navikla, specijalna poslastica biće tradicionalni „Jam session“ u Pozorišnom klubu Trema, svake večeri nakon koncertnog programa, od 22.30 časova koji će upriličiti „House Band“.
Istorijat džez muzike
Džez je specifičan muzički pravac nastao krajem 19. veka u Nju Orleansu (S.A.D.), sa korenima u afričkoj tradicionalnoj muzici.
Džez je prvenstveno bio narodna muzika porobljenog crnačkog naroda u Americi da bi vremenom dobio status umetnosti i postao osnova bluz i rokenrol muzike.
Ovaj pravac karakterišu korišćenje bluz nota, sinkopa, svinga, poliritmova i improvizacije.
Od gore navedenih karakteristika, najbitnija za džez je improvizacija koja ga odvaja od klasične muzike.
U klasičnoj muzici, izvođači neke kompozicije su morali strogo da se pridržavaju nota, dok su džez muzičari bili muzički neobrazovani, ali izuzetno talentovani i samim tim je način izvođenja bio ličan i vezan za trenutak.
Improvizacije su ritmički smele i neobične, sa obaveznim korišćenjem sinkopa, što je zahtevalo maksimalnu kreativnost izvođača.
Samo značenje reči „Jazz“ je nepoznato ali se pretpostavlja da je bila vulgarna reč.
Preuzmite androidaplikaciju.