Pomoćnik direktora za naplatu putarine JP Puteva Srbije Darko Savić izjavio je da se ove godine očekuje rekordnih 70 miliona vozila na auto-putevima u Srbiji, jer se već beleži povećanje od 13 procenata u odnosu na prošlu godinu, kada su našim auto-putevima prošla 62 miliona vozila.
Ojn je u izjavi za Tanjug napomenuo da je značajno veći promet na putevima i tokom ovogodišnje turističke sezone, ali da uprkos tome nije bilo većih gužvi i zadržavanja nja naplatnim stanicama.
„Sa ponosom mogu da kažem da nemamo većih gužvi niti zadržavanja na naplatnim stanicama. Imali smo manja zadržavanja na naplatnoj stanici Stara Pazova, ali to je stanica koja je krajem jula, u sklopu velikog projekta proširenja 26 naplatnih stnaica, dorađena sa još dva kanala i od tada nije bilo zadržavanja“, rekao je Savić.
Kao jedan od razloga dobrih rezultata naveo je i sistem elektronske naplate putarine (ENP) koji ima sve više korisnika.
„Imamo blizu 600.000 aktivnih korsinika ENP-a. Mi smo 2012. imali 2.000 korisnika i samo iz tog podatka se može zaključiti koliko to utiče na smanjenje zadržavanja na naplatnim stanicama“, napomenuo je Savić.
Dodao je da je ove godine broj korisnika ovog sistema povećan za 15 procenata u odnosu na 2021. godinu.
„Dve trećine kamiona koji prolaze kroz Srbiju sada ne staje na naplatnim stanicama da plaća putarinu, što ima višestruki efekat kao što su da ne zagađuju okolinu, ne treba nam radna snaga da ih opsluži i slično“, objasnio je Savić.
Pohvalio se da su Putevi Srbije preko 40 distributera sistem ENP učinili dostupnim svim građanima Srbije, kao i strancima koji su u tranzitu, i tako dobili mnogo veći broj korisnika nego što ih imaju zemlje u okruženju.
Savić je najavio različite novine u procesu modernizacije naše putne infrastrukture, a kao jedan od njih, naveo je jedinstveni sistem ENP-a za zemlje Otvorenog Balkana, Srbiju, Severnu Makedoniju i Albaniju, kojim bi kasnije mogle da budu obuhvaćene i duge zemlje u regionu.
Rekao je da će biti stvorena distributivna mreža u inostranstvu i da sistem neće funkcionisati kao pripejd, nego će se plaćati ono što je korišćeno.
„Na primer, Makedonac će svoj tag kupiti u Makedoniji, registrovati ga na svom internet servisu kao i broj svoje platne kartice preko korisničkog naloga i kada bude prolazio kroz zemlje Otvorenog Balkana njemu će se beležiti ti prolasci kroz centralni sistem, a novac za putarinu će mu automatski biti skidan sa kartice i direktno će ići na račun upravljača puta u zemlji u kojoj se nalazi“, objasnio je Savić.
Naglasio je da je stalni rast broja vozila na auto-putevima u Srbiji pokrenuo projekat proširenja naplatnih stanica.
„Pogotovo ovih 26, od kojih su neke građene pre 30 i više godina, kada je bio mnogo manji obim saobraćaja. Pritom ENP je u takvom razvoju da imamo naplatne stanice gde vam tag ništa ne vredi, jer imate samo jedan kanal za naplatu i ako neko stane da plati ne možete da prođete, nego morate da čekate“, naglasio je Savić.
Dodao je kako su intenzivirani radovi na proširenju naplatne stanice Obrenovac, kako bi spremno dočekala kraj avgusta, kada se očkuju gužve zbog povratka turista iz Crne Gore, sa Zlatibora i drugih turističkih mesta.
„Sledeće nedelje počinju radovi na proširenju naplatne stanice Požarevac, a ubrzo će početi na stanicama Smederevo, Paraćin, Jagodina i Mali Požarevac, gde ima mnogo problema sa eksproprijacijom zemljišta, ali ćemo i to završiti kako bismo u skladu sa ugovorom sve poslove završili u roku od tri godine“, najavio je Savić.
Naglasio je da Putevi Srbije planiraju da modernizacijom auto-puteva donesu više novca republičkom budžetu i najavio projekat merenja pretovarenosti kamiona i kažnjavanje onih koji prevoze vangabaritni teret bez odgovarajuće dozvole.
Savić je podsetio da su Putevi Srbije 2017. godine postavili brze punjače za električna vozila na svim naplatnim stanicama na izlazu iz Srbije.
„Nakon toga smo uradili projekat postavljanja tri ultrabrza punjača snage 175 kilovata, a sada nas očekuje još jedan projekat postavljanja 10 brzih punjača koji će moći da se nadograde kako bude rasla snaga punjača“, naveo je Savić.
On je, iako nenadležan za tu temu, odgovorio i na pitanje da li je neophodno da se radovi većeg obima obavljaju na auto-putevima usred turističke sezone, što dovodi do velikih gužvi i nervoze vozača.
„Ako ste putovali Evropom mogli ste da vidite da se takvi radovi izvode u Nemačkoj, Austiji, Mađarskoj i tako dalje. Zato što kvalitetna rehabilitacija kolovoza ne može da se radi po lošim vemenskim uslovima“, izjavio je Savić.
Napomenuo je da postoje deonice auto-puteva koje nisu rehabilitovane po 20 ili 30 godina i naglasio da je sad pravo vreme da se to uradi.
„Ja se izvinjavam svim građanima Srbije i strancima koji su u tranzitu, ako na nekim deonicama malo sačekaju zbog radova, ali se sve to radi zbog njihove bezbednosti“, objasnio je Savić.
Preuzmite android aplikaciju.