Почетна > Нови Сад
Нови Сад Новосадске приче

Новосађани, да ли се понекад осећате исцрпљено?

Изгарање је нови синдром који је у порасту задњих двадесетак година, због све већег оптерећења, дужег радног времена, неуредног сна и притиска да се усклади, пословни, породични и друштвени живот.
Фото: WikimediaCommons/CIPHR Connect

Устали сте рано, гасите аларм и већ примећујете неколико пословних порука на телефону који се непрестано оглашава, утом сте помислили зашто не може бар јутарња кафа да се попије на миру?

Имате сто обавеза на уму које морате обавити у току недеље. Притисак расте јер су очекивања велика, а ви нисте успели ни ту јутарњу кафу на миру да попијете, па није ни чудо што су терапеутима пуне руке посла, не само у Новом Саду већ и у свету.

Да ли сте чули за “burnout”? Стручњаци се овим синдромом баве већ дужи низ година и објашњавају га као стање радника изложеног хроничном стресу на радном месту, које у њему изазива фрустрацију, апатију или бес.

Исцрпљеност након дугог радног дана није исто што и трајни умор који је последица овог синдрома, постоји разлика коју треба јасно разграничити.

Изгарање је далеко више од пуког стреса, оно изазива огромну исцрпљеност, осећај неефикасности, недостатак постигнућа, оно представља тотални губитак мотивације и енергије (пословне и животне), без знакова олакшања.
Фото: UnSplash/Christian Erfurt

Углавном ћете такву менталну, емоционалну и физичку исцрпљеност приметити на најбаналнији начин, док се возите кући или обављате набавку намирница за дом. Приметићете да обичне ствари које су вам причињавале задовољство сад немају исти осећај и ефекат испуњења.

Иако се проблем испољава индивидуално, узроци настанка су везани за радно окружење, пословне задатке, конфликте са колегама или клијентима, мобинг, дужину радног времена и читаву радну организацију.

Уколико се сав тај нагомилани стрес затрпа и сви узрочници оставе по страни, могу настати симптоми попут гомилања обавеза, напетости и „варничења“ према блиским људима или колегама.

Почињете да мрзите јутро због одласка на посао и због тога осећате јак и убрзан пулс, тада схватате да би себе радије лансирали на неко пусто острво или у забачену колибу у неком планинском селу и чували овце пре него што би отишли на посао.

Усхићени одлазак на посао и идеализација радног места вам сад изгледа хиљаду светлосних година далеко, јер од првог разочарања, па све до сад, осећате неповерење, повукли сте се у себе и изоловали се од окружења и на крају све то преносите својој породици.
Фото: WikimediaCommons/Microbiz Mag

И када приметите оне крајње сигнале који се одражавају на ваш однос према послу и животу уопште, не игноришите симптоме већ покушајте да их амортизујте, пре него што помислите на промену посла.

Иако не постоји чаробна формула као одговор на питање како се изборити, постоје јасни окидачи на које морате пазити, на које смо указали и технике које могу помоћи да се избегну или бар ублаже наведени симптоми.

Прво што можете да предузмете јесте разумевање фактора који томе доприносе, било да су то људи, процеси или особине личности које вас нервирају, а који су ван ваше контроле.

Ако се суочавате са нереалним роковима, искрен разговор са надређеним је увек опција при решавању оваквих проблема, објасните своје тренутно оптерећење и саставите листу приоритета са надређеним како бисте одговорили на задате рокове.

Вратите контролу над својим временом и направите распоред у којем јасно одређујете време за сваки пословни задатак као и за приватан живот.
Фото: UnSplash/Luke Chesser

Редовно преиспитујте своје приоритете како бисте били сигурни да ли су они реални и вредни жртве и напора. Наравно да ћете и даље обављати више ствари у дану, али важно је одвојити оно што је „под морање“ од остатка активности.

Не заборавите на петоминутне паузе, јер без паузе, сваки задатак ће вас учинити још уморнијим.

Као и у школским данима када се између часова догађа кратка пауза од 5 до 10 минута, тако и ви на сваких 90 минута направите кратки предах.

Изађите напоље, удахните ваздух, то ће вам загарантовано ублажити ментални умор и помоћи да лепше заспите.

Још ако искористите лепо време да се пешке вратите кући, учинили сте већ довољно за своје целокупно здравље.

Ако нисте сигурни, прочитајте наш текст колико пешачење утиче на то да постанете „смирени“ Новосађанин и уверите се сами.

Дакле, брините о себи, посветите се хобијима, издвојите неко време за себе како бисте „амортизовали“ пословне и породичне захтеве.
Фото: UnSplash/krakenimages

Zgrada novosadskih zanatlija

Преузмите андроид апликацију.