Може се рећи да Нови Сад још од давнина негује бициклистичку културу. Од 1880. године када је у Новом Саду основан први бициклистички клуб, а 1900. године изграђена прва уређена бициклистичка стаза у дворишту на данашњем паркингу Матице српске, овај град континуирано ради на унапређењу услова за бициклисте.
Прво што Нови Сад пружа свим љубитељима двоточкаша јесте мрежа уређених бициклистичких стаза дужине преко 90 km, распрострањених на територији целог града. Стазе су одвојене од пешачких стаза и коловоза, што их чини безбедним, а у великом делу града уклоњени су и ивичњаци на спојевима бициклистичких стаза и коловоза, што вожњу чини једноставнијом. Према подацима Градске управе за грађевинско земљиште и инвестиције, у периоду од 2012-2021. године изграђено је преко 20 km нових бициклистичких стаза, а реконструисано је око 10 km постојећих. У току је и реконструкција бициклистичких стаза Футошке улице и Футошког пута, која ће бити завршена у априлу 2022. године.
По угледу на Копенхаген и Амстердам, који важе за велике европске бициклистичке метрополе, у Новом Саду је примењен велики број бициклистичких садржаја. У нашем граду постоји преко 180 уређених локација са паркиралиштима за бицикл, распоређених по целом граду, које одржава ЈКП „Паркинг сервис“ Нови Сад.
Ово градско предузеће управља и системом за изнајмљивање јавних бицикала NS Bike, које доприноси и доброј туристичкој понуди нашег града. Бициклове је могуће изнајмити на чак 15 аутоматизованих станица за изнајмљивање, 24 часа дневно, у току сезоне која траје од априла до новембра месеца. Дневно изнајмљивање стаје 170 динара, а сезонска претплата је 1100 динара.
Као једини град у Србији, Нови Сад се може похвалити и са три станице за бесплатну поправку бицикала. Свака станица поседује носач бицикла и различит алат за основне поправке. Станице се налазе на Рибљој пијаци и испред два маркета Универекспорт-а на Футошком и Сентандрејском путу.
У различитим деловима града је постављено преко 20 бројача и 12 тотема (дисплеја) на бициклистичким стазама. Ови уређаји имају улогу у промовисању бициклизма, информисању о броју бициклиста који је одређеном стазом прошао тог дана, пружања општих информација о времену, температури и датуму. Подаци прикупљени помоћу бројача од значаја су и надлежним органима Града приликом процене учесталости коришћења стаза, потреби њихове реконструкције, као и разматрања потребе за новим стазама.
Град Нови Сад се издаваја и по томе што је први и за сада једини град у Србији који је обезбедио средства из буџета ради пружања подршке грађанима за набавку бицикла, као еколошки прихватљивог транспорта.
Путем овог пројекта, а посредством изабраног удружења, Град Нови Сад је ове године обезбедио субвенције у износу од по 10.000 динара за око 1600 грађана, за куповину новог бицикла. Овакав потез Града је похвалан из много разлога. Повећање броја бициклиста на улицима града смањује потребу за коришћењем јавног превоза и сопствених аутомобила, то затим утиче на побољшање здравља и квалитета живота појединаца који возе бицикл, али доприноси и вишем циљу- смањењу загађења ваздуха и заштити животне средине. У том циљу, Град је и ове године пригодно обележио Европску недељу мобилности и Светски дан без аутомобила, и још једном показао одлучну намеру да промовише и улаже у здрав начин живота својих грађана. Том приликом, и друштвено одговорне компаније наградиле су најбоље ученике основних и средњих школа са донацијом од 60 бициклова.
Интересантно је поменути да кроз Нови Сад пролази и међународни бициклистички коридор Euro Velo 6, који спаја Атлантски океан и Црно море. Ова међународна траса, често названа и Дунавска бициклистичка рута, дуж територије нашег града прати леву обалу Дунава, од Бегеча, Футога, преко насипа, Сунчаног кеја и надаље ка Петроварадинској тврђави и Петроварадину, одакле наставља ка Сремским Карловцима. На Сунчаном кеју, у Универзитетском парку, на траси ове руте изграђена је Бици оаза, место за предах бициклистима. Овај кутак ушушкан у зеленилу поседује клупе, чесму, канту за отпатке, таблу са туристичким информацијама о граду, мапу града, али и основни алат за поправку бицикала.
Нови Сад је летос био и домаћин Европског првенства у планинском бициклизму, где се окупило више од 500 бициклиста из 44 европске земље. Том приликом, љубитељи мало екстремнијег начина вожње бицикла, су током четири дана могли уживати у такмичењу на Петроварадинској тврђави.
На развијању имиџа Новог Сада као бициклистичког града и иницирању акција којима се још више унапређује положај бициклиста, последњих година много чине и новосадска бициклистичка удружења и бициклистички клубови, од којих ћемо овог пута издвојити Новосадску бициклистичку иницијативу, Еко курур и Бициклистички клуб Дубл. Ове године је једно од највиших градских признања- Новембарска повеља, додељена између осталих, и председнику, оснивачу и активисти Новосадске бициклистичке иницијативе Марку Трифковићу, за неуморан бициклистички активизам.
Љубитељи бициклизма у нашем граду имају и свој кутак у коме се окупљају. У Фрушкогорској улици, у локалу Бициклана, осим што можете направити предах у вожњи уз омиљену кафу или цеђени сок, истовремено можете и поправити свој бицикл, урадити сервис или чак и купити нови бицикл.
Због свега наведеног, потпуно је логично зашто је Нови Сад све видљивији и атрактивнији на мапи циклотуризма. Положај Града, равничарски рељеф, многе знаменитости и природне лепоте, у споју са одличном градском бициклистичком инфраструктуром и садржајима, доприносе да велики број туриста пролазећи бициклима кроз Нови Сад, застане са жељом да упозна и наш град, на два точка.
За крај, надамо се да смо вам изнели довољно чињеница због којих је Нови Сад добио и задржао епитет бициклистичког града до данашњег дана, а на вама је само да заверглате.
Преузмите андроид апликацију.