Početna > Biznis
Biznis

Novi predlog Zakona o zaštiti potrošača

Predlog Zakona o zaštiti potrošača donosi veoma važnu novinu kada je reč o naplaćivanju majstorskih radova.
Foto: Pexels/Pixabay

Sve usluge koje nude zanatlije poput vodoinstalatera, električara, molera, kozmetičara, keramičara, frizera biće regulisane proračunom.

Najveća promena odnosi se na situaciju u kojoj cena usluge prelazi 5.000 dinara, jer će pružalac morati da izda proračun sa specifikacijom.

Majstori su prema novom zakonu u obavezi da pismeno definišu koja je cena usluge i detalji dogovorenog posla, rok i cena.

Takođe, ukoliko je tom prilikom ugovorena fiksna i konačna cena, majstor nema pravo da je povećava. Ukoliko ugovorena cena nije konačna, ona se ne može povećati za više od 15 odsto od sume koja je definisana proračunom.

Bez saglasnosti klijenta nema početka radova
Foto:Pexels/Anamul Rezwan

Odredba koja precizira poslovanje zanatlija i naplatu njihovih usluga posledica je višegodišnje prakse koja vlada na našem tržištu, gde se potrošači usmeno dogovaraju sa majstorima i serviserima.

Dešava se da majstori nemaju registrovane radnje, pa nešto što se usmeno dogovori da će koštati 5.000 dinara na kraju košta 10.000 ili 15.000 dinara.

Kada je reč o majstorima koji naplaćuju dolazak, ovaj vid naplate potraživanja spada u tzv. predugovorno obaveštavanje.

Pre nego što započne pružanje usluge serviser na jasan i razumljiv način mora da obavesti klijenta o svim osnovnim i bitnim karakteristikama rada, a na prvom su mestu cena i struktura.

Ukoliko majstor naplaćuje dolazak u obavezi je da prilikom dogovaranja posla usmeno istakne nadoknadu, a potrošač mora da pruži saglasnost.