Kompanija „Nike“ je ove godine izbacila na tržište nove „hends-fri“ patike, specijalno dizajnirane za osobe sa invaliditetom ali koje su takođe pogodne i za ostalu populaciju.
U svetu ima oko 1.2 milijarde osoba sa nekom vrstom invaliditeta
Proizvodnja garderobe i obuće koje su prilagođene za osobe sa invaliditetom danas su u velikom porastu
Tomi Hilfiger je među prvim velikim brendovima počeo da proizvodi garderobu inkulzivnog tipa
Najk je u februaru ove godine izbacio na tržište patike „FlyEase“ koje nemaju petrle i koje se mogu obuti bez korišćenja ruku
Ljudi koji žive sa različitim zdravstvenim poteškoćama i specifičnim stanjima, od autizma do dispraksije, cerebralne paralize do hemiplegije i mnogih drugih, iako u određenoj meri mogu funkcionisati samostalno, vrlo često imaju poteškoće u vezivanju pertli i tada je neophodno prisustvo i pomoć drugog lica.
„Ideja Najk kompanije za dizajnom patika koje nemaju pertle a koje se obuvaju bez korišćenja ruku, inspirisana je pismom američkog tinejdžera Metju Valcera, koji se obratio Najk centru za podršku“, prenosi Svetski ekonomski forum.
„Moj san je da se upišem na koledž po svom izboru, a da ne razmišljam dodatno o tome da mi je svakodnevno neko potreban da bi mi vezao pertle. Ceo svoj život nosim košarkaške Najk patike. Jedino taj model mogu da nosim zbog toga što mi je tada fiksiran zkočni zglob i omogućuje mi da hodam. Sa 16 godina, ja sam poptuno sposoban da se samostalno obučem ali su mi neophodni roditelji da mi vežu petrle na patikama. Kao tinejdžer koji nastoji da se potpuno osamostali, ovaj problem me ekstremno frustira i najčešće zbog toga osetim sopstvenu sramotu“, napisao je mladi Valcer u svom pismu.
Metju je kasnije kontaktiran od strane kompanije Najk i zajedno sa dizajnerima je učestvovao u kreiranju nove vrste patika koje će olakšati svakodnevnicu svim osobama sa sličnim problemima.
Iako su pomenute patike inicijalno dizajnirane sa gorenavedenim ciljem, kupci su neretko i trudnice, gojazne osobe, osobe koje imaju probleme sa bolom u leđima ali i ostala populacija kojoj se dopada dizajn i laka upotreba.
Najk nije jedina svetski poznata modna marka koja dizajnira garderobu i obuću ovog tipa.
Još tokom sedamdesetih godina Levi Štraus izbacio je na tržište džins koji je dizajniran po sličnoj ideji, napravljen od rastegljivog teksasa za cibzarom po celoj dužini spoljne strane nogavice. Ove farmerice se otkopčavaju i sa gornje i sa donje strane i izuzetno je lak pristup džepovima.
Tomi Hilfiger je takođe napravio adaptivni dizajn „Tommy adaptive brand“koji u ponudi ima niz specifičnih proizvoda, od jakni prilagođenih za kolica, magnetnih dugmadi, garderobe napravljene od posebnih materijala i sl.
Pojedini medijisu krajem marta ove godine kritikovali Najk kompaniju da koriste probleme koje imaju ljudi sa invaliditetom u promociji svojih proizvoda sa glavnim ciljem da pridobiju još veću pažnju na tržištu a sve isključivo zarad profita.
Iako se svi slažemo da je odlično to što se na tržištu pojavljuje sve više proizvoda inkluzivnog dizajna, ostaje pitanje da li gigantske kompanije izbacuju na tržište ovakve vrste proizvoda iz empatije i društvene odgovornosti, materijalne koristi ili od svega po malo? Ostaje nam da sami procenimo.
Još vesti iz kategorije Biznis pogledajte na ovom linku
Preuzmite androidaplikaciju.