Никада раније није била овако мала разлика у цени између бензина и аутогаса који је сада преко 100 динара, а разлози за толико поскупљење аутогаса су драстично повећање цена енергената на светском тржишту и акцизе које су у последњих 10 година повећане два и по пута, каже заменик и председника Удружења за ТНГ Иван Брајовић.
„Аутогас је од јануара ове године поскупео за 29 динара у апсолутном износу са ПДВ-ом и акцизом. Са цене од 72,5 динара по литру 1. јануара данас је стигао до цене од 102 до 103 динара по литру на бензинским станицама, што је незабележено повећање“ ракао је Брајовић за Танјуг.
Наласио је да је нагли скок цена енергената на светском тржишту са 85 одсто утицао на повећање малопродајне цене течног нафтног гаса (ТНГ) у Србији ове године.
„ТНГ се добија из два извора, из нафтне прераде и из гасне прераде. Познато вам је како је гасна криза дрмала Европу, па је ТНГ као бочни производ гасне прераде, тачније као производ гаса раствореног у нафти, гасног кондензата и природног гаса, поскупео у еквивалентној мери. Расла је и цена нафте, а с обзиром на то да прерада нафте чини 35 одсто глобалне производње ТНГ-а, то је био други фактор повећања цене“ објаснио је Брајовић.
Он је додао како се Србија сврстава у земље увознице овог енергента, јер иако смо релативно озбиљан произвођач са око 105 000 тона годишње, остатак до пуне потрошње која се процењује на 155 000 тона, то јест 50 000 тона се увози.
„То је главни разлог због кога је светска енергетска криза утицала на нас, јер су берзанске цене ТНГ-а ове године имале драматичан раст са 398 долара по тони почетком године на 861 долар колико је износила цена 16. новембра. Други спољни чинилац је смањење испорука ТНГ-а из Русије, која је значајан снабдевач Европе, за готово 18 одсто и из Западне и Источне Европе, где су неке рафинерије конзервиране или затворене“ рекао је Брајовић.
Преузмите андроид апликацију.