Život nas od malena primorava na mnoga opredeljenja. Ona najbitnija se donose obično pod uticajem porodice, dok se u onim koje smo samostalno doneli zapravo ogleda naš ukus, ali i sagledavaju okolnosti u kojima živimo.
Za dečake, ali i za neke devojčice opredeljenje između „PES“ i FIFA fudbalske igrice je predstavljalo jednu od najtežih izbora detinjstva i na neki način je definisalo način na koji interpretirate fudbal, ali i definisalo vaše okruženje. Da bismo sagledali jedno od najvećih rivalstava u gejming industriji moramo se vratiti u prošlost i uvideti da je rivalstvo zapravo između gejming kompanija „Konami“ i „EA sports“.
„EA sports“ FIFA je prvi put izašla u prodaju 15. decembra 1993. godine i napravila je revoluciju u fudbalskoj gejming industriji i za mesec dana prodala više od 500.000 kopija. Koristili su izometrijsku tehnologiju, umesto 16-bitnog sistema koji je bio popularan u to vreme.U igri su bili samo nacionalni timovi, a iako su posedovali FIFA licencu za timove, nisu smeli da goriste imena igrača, pa je na primer špic Engleske reprezentacije u to vreme nosio ime producenta „EA sports“ kompanije, Meta Vebstera .
Prva verizija FIFA igrice bila je prilično poznata po grešci koja vam je omogućavala da postignete golove tako što ćete stajati ispred golmana i bežati od sudija da biste izbegli karton.One prve generacije FIFA zaljubljenika na ovim prostorima igrali su ovu igricu na popularnoj konzoli „SEGA Megadrive“.
„EA sports“ je postavila standarde tadašnjih sportskih igara, ali su u „Konami“ kompaniji dobili ozbiljnog konkurenta.
„International Superstar Soccer Pro“ iz 1997. je prvi veliki „Konami“ projekat u svetu fudbalskih igrica. Pokušao je da izazove FIFA nudeći organsko iskustvo sa slobodom improvizacije, a ne nešto čvrsto strukturirano oko specifičnih poteza i taktika.
Igra je korisnicima davala izbor da se odluče između devet strateških opcija u meču, kao što je presing i preklapanje, naglašavajući ideju simulacije, plus, bočna vizuelna prezentacija u igrici izgledala je prelepo. Sve je teklo tako glatko da zaboravite da je ovo video igra i pomislite da ste zapravo akter na utakmici.
„PES“ je ovim uspostavio dominaciju na PS1 konzoli, a njegovi „pseudonimi“ za igrače su samo povećali ovu popularnost. Roberto Larkos, Naldorinjo, Batustita, su samo neka od urnebesnih imena koje su nosili protagonisti u „PES“ igrici. Mada ni to, ni ne posedovanje licence za originalne nazive klubova nije odbijalo kupce. Dok se FIFA koncentrisala na licence, „PES“ je vodio računa o fluidnosti igre.
Za ovaj pristup su nagrađeni 2001. godine kada su dobili ocenu 9/10 od gejming industrije, dok je FIFA pre svega zbog autentičnih dresova i pravih imena igrača dobila ocenu 8/10.
Zbog svoje čuvene „Master League career“ opcije i svojih izmišljenih likova koje su postali svojevrsne ikone u svetu fudbalskih igrica, rane 2000-te se smatraju zlatnom erom „PES“ igara.
Međutim FIFA je sagledala novi odnos na tržištu i shvatila da mora da reaguje. Geri Paterson, glavni dizajner „EA sports“ kompanije od 2005. godine je shvatio da mora da se ugleda na svoje rivale kako bi ih pobedio.
Paterson je kombinovao lekcije naučene od svojih rivala sa sopstvenim idejama, što je dovelo do rezultata.
„Bio sam fokusiran na stvaranje logičkih sistema koji odražavaju ono što sam znao o fudbalu, i koji bi generisali niz ishoda neophodnih za dinamično iskustvo, gde dve utakmice ne mogu da liče jedna na drugu.Poboljšali smo fiziku kod kretanja lopte i promenili način na koji je golman branio…“
FIFA 07 prodata je u milion primeraka više od FIFA 06 i dobila je ohrabrujuće kritike. Zaljubljenici sa ovih prostora se verovatno sećaju svemogućeg Ronaldinja u ovoj verziji FIFA igrice, kao i ubitačnog Mančetser Junajteda.
FIFA i „PES“ su odjednom zamenili uloge. Dok su se u „EA Sports“ fokusirali na tečnost same igre, „Konami“ se najviše fokusirao na fizičku sličnost igrača u igrici i u pravom životu.
„PES“ 2009 prodat je u 6,9 miliona primeraka u poređenju sa FIFA 09 koja je prodala 8,7 miliona primeraka. Razlika je tokom godina postajala sve veća, da bi sa uvođenjem „Ultimate Team“ opcije u FIFA igricu 2015. godine, ona dosegla svoj vrhunac. Te godine je „PES“ 2015 kupilo 1,7 miliona ljudi, dok je FIFA 15, prodata u 18 miliona primeraka.
Tako je 2015. godina predstavljala prekretnicu, što se tiče fudbalske gejming industrije u svetu, a po popularnosti igrica u igraonicama širom Srbije, može se zaključiti da je FIFA odnela ubedljivu pobedu i na našim prostorima.
Pokušao je „PES“ u par navrata da uspostavi nešto bolji položaj na tržištu kupovinom ekskluzivnih prava. Preuzeo je ekskluzivna prava na stadion Kamp Nou u Barseloni, brazilsku i rusku ligu, a zatim 2020. godine i na Juventus, što je dovelo do toga da se tim u kojem nastupa Kristijano Ronaldo u FIFA 20 zvao „Piemonte Calcio“ .
Ni ovakvi potezi nisu dali rezultate za „Konami“, te je 30. septembra 2021. godine „PES“ promenio ime u„eFootball“. Ovim činom se veliko rivalstvo, na neki način ugasilo i FIFA je ostala etabliran predstavnik fudbalske gejming scene kako u svetu tako i kod nas. Ipak oni najlojalniji „PES“ fanovi će zasigurno dati priliku novom projektu „Konami“ kompanije, u nadi da će stvoriti dostojnog protivnika FIFA franšizi.
Koja igrica je obeležila vašu mladost „PES“ ili FIFA?
Video igre koje su svi igrali – na koju ste vi utrošili najviše vremena?
Preuzmite android aplikaciju.