Pomoćnica direktora kancelarije za IT Biljana Marić izjavila je da je od 8. aprila, kada je počelo elektronsko prijavljivanje dece za upis dece u predškolske ustanove, do juče podneto 38.900 prijava preko portala eUprava, od kojih je 11.100 za grad Beograd.
Marić je istakla da, kada je reč o podnošenju zahteva za upis dece u predškolske ustanove, roditelji nisu u obavezi da pribavljaju niti da dostavljaju ni jedan dokument u papirnom formatu.
„Dovoljno je elektronskim putem da podnesu zahtev da popune formu sa osnovnim informacijama o sebi i o detetu, da odaberu predškolsku ustanovu u koju žele da upišu dete. Napominjem da mogu da se izjasne za više predškolskih ustanova, nisu u obavezi da se u ovom momentu opredele samo za jednu ustanovu, a ustanove po službenoj dužnosti pribavljaju svu potrebnu dokumentaciju koja im je neophodna za odlučivanje“, rekla je Marić Tanjugu.
Ona je dodala da je roditelji, odnosno drugi zakonski zastupnici neće imati mogućnost da vide rezultate, odnosno odlučivanje po podnetom zahtevu, i da zato roditelji treba da se obrate predškolskoj ustanovi u kojoj su podneli zahtev.
Marić naglašava da se osnovna dokumentacija ne prikuplja, već da se pribavlja samo dodatna dokumentacija koja je neophodna za ostvarivanje određenih povlastica.
„Porodice koje imaju pravo da ostvare određene povlastice prilikom upisa dece u predškolsku ustanovu, podnose dodatnu dokumentaciju u kojoj potvrđuju taj status, kao su recimo porodice primalci socijalne pomoći i sl. Tu dodatnu dokumentaciju su u obavezi da dostave predškolskoj ustanovi, da li putem maila ili da odnesu fizički“, rekla je Marić.
Ona kaže da biti e-građanin znači da koristimo elektronske usluge i servise, da štedimo svoje vreme, ne obilazimo šaltere, svoju dokumentaciju pribavljamo putem portala elektronske uprave, podnosimo zahteve za ostvarivanje određenih prava u određenim upravnim postupcima, takođe na portalu, radimo elektronska plaćanja putem portala.
„Ono što je najvažnije, sa jednim identitetom pristupamo većini usluga, odnosno većini servisa, kao što su, recimo, e-zdravlje, centralni registar obaveznosti socijalnog osiguranja, Agencije za privredni registre, Moja srednja škola, e-dnevnik, slično. A preduslov, da bi postali e-građani, jeste da budemo registrovani na nacionalnom portalu za elektronsku identifikaciju i da imamo svoj elektronski identitet“, konstatovala je Marić.
Govoreći o novoj usluzi Moji podaci, ona je rekla da je to usluga koja svakom građaninu, koji je registrovan na portalu elektronske uprave, daje mogućnost da izvrši uvid u sve svoje podatke, podatke koje se tiču izvoda iz matične knjige rođenih, državljanstvo, lična karta, pasoš, vozačka dozvola.
„Možete da izvršite uvid u podatke koje se nalaze u centralnom registru obaveznog socijalnog osiguranja. Recimo, usluga Moj RFZO, koja vam daje mogućnost da izvršite uvid u sve svoje podatke koje se vezani za vas u Republičkom fondu zdravstvenog osiguranja“, rekla je Marić.
Što se tiče usluge eSaglasnost, Marić kaže da rešava mnoge operativne probleme u svakodnevnom životu, pre svega one koje se odnosi na davanje saglasnosti za vađenje dokumenata ili promenu prebivališta za maloletna lica.
„Do sada su oba roditelja, odnosno druga zakonska zastupnika, bila u obavezi da dođu u MUP i da podnesu zahteve za ostvarivanje datog prava. eSaglasnost omogućava da jedan roditelj sa maloletnom osobom može da se pojavi u MUP, a drugi roditelj bilo gde da se nalazi u svetu, u bilo koje vreme, elektronskim putem može dati saglasnost, da drugi roditelj, bez njegovog fizičkog prisustva, ostvari određeno pravo“, navela je Marić.
Ona je pojasnila da u delu saglasnosti ima 17 saglasnosti ukupno i one se ne odnose samo na davanje saglasnosti za ostvarivanje prava na maloletna lica.
„Ja, recimo, mogu vas ovlastim da mi podignete putnu ispravu ili da vam dam saglasnost za neki drugi postupak. I ono što je važno naglasiti ovde za sve usluge za koje su vezane eSaglasnosti su usluge MUP-a“, rekla je Marić.
Preuzmite android aplikaciju.