Početna > Biznis
Biznis

Lanci brze hrane pogođeni nestašicom suncokretovog ulja

Osim restorana u pojedinim državama EU koji su, usled manjih količina suncokretovog ulja na tržištu, iz menija izbacili pržene krompiriće otežano snabdevanje polako počinje da oseća i lanac Makdonalds koji  posluje u Nemačkoj. Kompanija je najavila da je usled krize  promenila  način pripreme svog popularnog pomfrita.
Foto: Unsplash/Junior-REIZ

Za prženje sada koriste mešavinu s manjim sadržajem suncokretovog ulja koje je duže vreme deficitarno zbog krize u Ukrajini, odakle je Nemačka nabavljala velike količine.

„Za pripremu pomfrita koristimo mešavinu ulja, koja se sastoji od suncokretovog, ali i ulja uljane repice. Pri tome suncokretovo ulje čini samo jedan manji deo“ objašnjavaju u Makdonaldsu u Minhenu, prenosi Tanjug.

Zbog aktuelne ograničene raspoloživosti suncokretovog ulja, njegov udeo u mešavini ulja za pripremanje pomfrita se privremeno smanjuje, saopštila je kompanija uz napomenu da će klijenti i dalje dobijati pomfrit najboljeg kvaliteta.

Rat u Ukrajini izazvao je u Nemačkoj nedostatak suncokretovog ulja, pošto je Ukrajina bila najveći izvoznik te vrste ulja u Nemačku.

„Suočeni smo sa drastičnim rastom cene jestivog ulja. Zbog toga je zamislivo da će ugostitelji promeniti svoje recepte”, uveren je Tomas Gepert, pokrajinski direktor udruženja hotela i restorana „Dehoga” u Minhenu.

Čak 95 odsto članica „Dehoga” kaže da ima problema sa isporukama jestivog ulja, a i sa brašnom već ima problema. U supermarketima suncokretovo ulje već nedeljama se rasproda veoma brzo. Nedavno je objavljeno da se sa nestašicom suncokretovog ulja suočava i Španija koja je do sada uvozila suncokretovo ulje iz Ukrajine i taj uvoz pokrivao je čak 62 odsto potrošnje.

Stručnjaci napominju da bi sektor uljarstva mogao da bude najveća žrtva sukoba u Ukrajini, koja pokriva 80 odsto svetskog tržišta suncokretovog ulja. Istovremeno cene uljarica na  globalnom tržištu neprekidno rastu. Cena soje je i u Srbiji pre nekoliko dana ponovo oborila rekord. Sve popularnija među proizvođačima je uljana repica koja održava stabilno visoku cenu, ali površine podnjom mogu eventualno da šire profesionalni proizvođači.

Sve ovo ukazuje da će ulja biti tražena pa se očekuje i visoka cena, kao i da će se posezati za njegovim alternativama u industriji, ugostiteljstvu, maloprodaji.

Kupcima u nekim državama EU već su savetovali da pređu na alternativna ulja.

Svetski mediji su objavili da je stopiranje izvoza iz crnomorskih luka dovelo do smanjenja upotrebe suncokretovog ulja i da raste potražnja za drugim biljnim uljima (od repice, sojinim, palminim i kukuruznim).

Udruženje Žita Srbije: Dobro je što će krenuti izvoz žitarica

Preuzmite android aplikaciju.