Који су симптоми “зачепљеног” филтера, како га правилно одржавати и колико кошта замена.
Ако планирате да купите полован аутомобил са савременим турбодизел мотором (еуро 5 или еуро 6 стандард), важно је да се упознате са филтером честица (Diesel Particulate Filter, DPF).
DPF је постао обавезан код дизел мотора од 2009. године ради испуњавања еуро 5 стандарда, иако су га неки произвођачи увели и раније. Захваљујући овом додатку, нови дизелаши су еколошки прихватљивији, али како се DPF понаша после година употребе?
Наиме, неодржавање DPF-а може довести до озбиљних и скупих проблема са возилом.
Ево најважнијих ствари о DPF филтерима, укључујући симптоме блокираног филтера, правилно одржавање и трошкове замене.
1. Шта је DPF филтер и како ради?
DPF филтер служи за смањење честица чађи и пепела у издувним гасовима дизел возила. Направљен је од керамичког материјала са саћастом структуром која задржава чађ, која се повремено сагорева да би се филтер очистио. Регенерација филтра сагорева вишак чађи, чиме се смањује емисија црног дима у атмосферу.
Главни узроци запушења DPF-а су кратке вожње ниском брзином и нередовно одржавање, јер возило тада нема услове да филтер очисти. Додатни фактори су неприкладно уље, лош квалитет горива и честа вожња с ниским нивоом горива.
2. Како препознати блокирани DPF?
Ако је DPF зачепљен, на инструмент табли се појављује наранџаста лампица упозорења, која зависи од произвођача. Када светли, филтер је највероватније запушен и захтева чишћење. Два су начина чишћења у зависности од врсте честица – чађ се уклања регенерацијом, док се пепео уклања прањем филтера компресованим ваздухом. Симптоми зачепљења су и пад снаге мотора и прелазак у безбедносни режим рада.
3. Одржавање DPF филтера
Кључ за очување DPF-а је омогућити да се сам регенерише када се напуни чађом. Постоје два типа регенерације: пасивна и активна. Пасивна регенерација се одвија током дуже вожње при вишим брзинама, када температура испушних гасова сагорева честице чађи. На градским путевима овај процес не може увек да се обави, па је потребно повремено возити отвореним путем да би се филтер очистио.
Активна регенерација се дешава када мотор не ствара довољно топлоте за сагоревање чађи. Код неких возила се тада на инструмент табли укључују светла упозорења.
Активна регенерација са друге стране захтева асистенцију возача или сервисера и неопходна је када возите често у градским условима при којима издувни систем не достиже потребну температуру за сагоревање честица. Тада је неопходно да створите услове погодне за регенерацију и то је најлакше извести вожњом на отвореном путу. Различити произвођачи имају различите препоруке па је најбоље да прочитате упутство за коришћење свог аутомобила и извршите регенерацију по препоруци произвођача.
Активна регенерација значи да ЕЦУ убризгава додатну количину горива које несагорело доспева у издувне гасове. Овим поступком се брже постижу високе температуре у саћу DPFа и на тај начин омогућава сагоревање нагомиланих наслага чађи у саћу филтера.
4. Замена DPF филтера – трошкови
Замена DPF-а може бити скупа и зависи од годишта возила. Нови филтери за путничка возила коштају неколико стотина евра. Заменски филтери слабијег квалитета могу се наћи за 450-600 евра, уз додатне трошкове уградње. Као одговор на високе цене, многи сервиси нуде регенерацију филтера, или темељно хемијско чишћење по цени од око 150 евра.
5. Уклањање DPF-а – правне последице
Једна од опција је уклањање DPF-а и употреба емулатора који “варају” рачунар возила. Међутим, ова опција је незаконита и носи правне последице. Возило са уклоњеним DPF-ом не испуњава законске услове за техничку исправност.
Преузмите андроид апликацију.