Почетна > Културна сцена
Културна сцена Нови Сад

Крос опера као константа у европским токовима

Страх и стрепња које само у сну нестају, Лет у Египат као нова нада и људска солидарност ка другачијој будућности теме које су синоћ, одјекнуле Српским народним позориштем јер је премијерно изведена другонајављивана Крос опера.
Фото: Срђан Дорошки

Овај велики пројекат, које је окупио градове побратиме, Линц, Модену и Нови Сад, изродио је нову оригиналну оперу направљену од три приче, коју компонују три композитора, певану на српском, италијанском и немачком језику, те је публика с одушевљењем пратила тему миграција из три угла.

Први део ове сјајне трилогије „Сан“ композиторке Јасмине Матрушић, прича причу о странцима који се срећу у потрази за бољим животом, али њихова комуникација није могућа осим у сну, односно стварности недостижних идеала – слободе, љубави и мира у души.

А када, након буђења, постану свесни овог чудног догађаја, оснажени, остају испуњени надом да за њих постоји боља будућност.

Фото: Срђан Дорошки

„Када се споменула тема избеглиштва, одмах сам рекла да ћу се ја тиме бавити. Писати о избеглицама је врло сложено, изузетно одговорно и крајње емотивно“, истакла је Матрушић, док драматуршкиња Катарина Џон каже да је тема другог аустријског чина „Лет за Египат“ композитора Хермана Шнајдера, јесте „прича о једној светој породици која долази у Египат и која има здравствени проблем и покушава да га реши, али их нико не разуме.

Порука модерног друштва у овом чину јесте да се нађе начин да се превазиђе свака могућа разлика, те да се сви уклопимо у заједницу“. Трећи чин „Шта знаш о будућности“ Сандра Капелета користи различите језике, тј базира се на и онда заправо гледамо како се уклапају сви различити народи заједно“, рекла је драматуршкиња Катарина Џон.

Фото: Срђан Дорошки

Крос Опера, пројекат суфинансиран средствима програма Европске уније Креативна Европа – потпрограм „Култура“, је оперски пројекат за који је Српско народно позориште добило грант у партнерству са оперским кућама „Teatro Comunale Luciano Pavarotti di Modena“ из Италије и „Landestheater“ Линц из Аустрије.

„Највиши циљ овог пројекта био је да споји уметнике из три града како би заједно сарађивали и размењивали искуства. Сматрамо да је циљ остварен као и да су се родила права пријатељства заједно са пословном сарадњом“, истакао је Алесандро Росери из театра из Модене „Luciano Pavarotti“.

Управник СНП-а Александар Станков истакао је да се прву пут дешава да Опера СНП-а направи једну овакву конекцију са европским театрима.

„Сама тема изузетно је значајна за данашње време с обзиром на увек актуелне миграције, и то је оно што смо преточили у уметност. На основу првог пројекта Креативне Европе, Српско народно позориште, добило је још два гранта за ову сезону – један ће бити оперски, други драмски, те је тако ово само једна одскочна даска за наш театар, а то је једна константа када је реч о европским токовима“, рекао је управник СНП-а Александар Станков.

Фото: Срђан Дорошки
Свако позориште партнер имало је обавезу да изабере свој уметнички тим, па је тако композиторка Јасмина Матришић била на челу пројекта, док су ово остварење сјајно изнели певачи: сопран Евгенија Јеремић и бас Страхиња Ђокић.

Чланови гудачког квартета су: концерт-мајстор Владимир Ћуковић (прва виолина), Снежана Томинчић (друга виолина), Драгана Лончар (виола) и Невена Влаовић (виолончело). Остали вокални солисти су мецосопран Идил Карабулут, алт Далила Ђенић, тенор Флориан Вугк и баритон Еуђенио Мариа Деђиакоми. Нараторка у извођењу у Новом Саду је Николина Спасић. Оркестром диригује Ђорђе Павловић, а редитељ је Грегор Хорес.

Репризно извођење заказано је за данас, 8. април, док ће Крос опера своју премијеру у Линцу доживети 18. и 19. априла.

Постизање нове и шире публике, интеркултуралног и међуверског дијалога, поштовање различитих култура и културних израза и олакшавање интеграције избеглица су приоритети Крос опере као једне од основних перспектива Креативне Европе.

У понедељак почиње дванаеста „NS bike“ сезона

Преузмите андроид апликацију.