Početna > Kulturna scena

Kulturna scena Novi Sad

Kros opera kao konstanta u evropskim tokovima

Strah i strepnja koje samo u snu nestaju, Let u Egipat kao nova nada i ljudska solidarnost ka drugačijoj budućnosti teme koje su sinoć, odjeknule Srpskim narodnim pozorištem jer je premijerno izvedena drugonajavljivana Kros opera.
Foto: Srđan Doroški

Ovaj veliki projekat, koje je okupio gradove pobratime, Linc, Modenu i Novi Sad, izrodio je novu originalnu operu napravljenu od tri priče, koju komponuju tri kompozitora, pevanu na srpskom, italijanskom i nemačkom jeziku, te je publika s oduševljenjem pratila temu migracija iz tri ugla.

Prvi deo ove sjajne trilogije „San“ kompozitorke Jasmine Matrušić, priča priču o strancima koji se sreću u potrazi za boljim životom, ali njihova komunikacija nije moguća osim u snu, odnosno stvarnosti nedostižnih ideala – slobode, ljubavi i mira u duši.

A kada, nakon buđenja, postanu svesni ovog čudnog događaja, osnaženi, ostaju ispunjeni nadom da za njih postoji bolja budućnost.

Foto: Srđan Doroški

„Kada se spomenula tema izbeglištva, odmah sam rekla da ću se ja time baviti. Pisati o izbeglicama je vrlo složeno, izuzetno odgovorno i krajnje emotivno“, istakla je Matrušić, dok dramaturškinja Katarina Džon kaže da je tema drugog austrijskog čina „Let za Egipat“ kompozitora Hermana Šnajdera, jeste „priča o jednoj svetoj porodici koja dolazi u Egipat i koja ima zdravstveni problem i pokušava da ga reši, ali ih niko ne razume.

Poruka modernog društva u ovom činu jeste da se nađe način da se prevaziđe svaka moguća razlika, te da se svi uklopimo u zajednicu“. Treći čin „Šta znaš o budućnosti“ Sandra Kapeleta koristi različite jezike, tj bazira se na i onda zapravo gledamo kako se uklapaju svi različiti narodi zajedno“, rekla je dramaturškinja Katarina Džon.

Foto: Srđan Doroški

Kros Opera, projekat sufinansiran sredstvima programa Evropske unije Kreativna Evropa – potprogram „Kultura“, je operski projekat za koji je Srpsko narodno pozorište dobilo grant u partnerstvu sa operskim kućama „Teatro Comunale Luciano Pavarotti di Modena“ iz Italije i „Landestheater“ Linc iz Austrije.

„Najviši cilj ovog projekta bio je da spoji umetnike iz tri grada kako bi zajedno sarađivali i razmenjivali iskustva. Smatramo da je cilj ostvaren kao i da su se rodila prava prijateljstva zajedno sa poslovnom saradnjom“, istakao je Alesandro Roseri iz teatra iz Modene „Luciano Pavarotti“.

Upravnik SNP-a Aleksandar Stankov istakao je da se prvu put dešava da Opera SNP-a napravi jednu ovakvu konekciju sa evropskim teatrima.

„Sama tema izuzetno je značajna za današnje vreme s obzirom na uvek aktuelne migracije, i to je ono što smo pretočili u umetnost. Na osnovu prvog projekta Kreativne Evrope, Srpsko narodno pozorište, dobilo je još dva granta za ovu sezonu – jedan će biti operski, drugi dramski, te je tako ovo samo jedna odskočna daska za naš teatar, a to je jedna konstanta kada je reč o evropskim tokovima“, rekao je upravnik SNP-a Aleksandar Stankov.

Foto: Srđan Doroški
Svako pozorište partner imalo je obavezu da izabere svoj umetnički tim, pa je tako kompozitorka Jasmina Matrišić bila na čelu projekta, dok su ovo ostvarenje sjajno izneli pevači: sopran Evgenija Jeremić i bas Strahinja Đokić.

Članovi gudačkog kvarteta su: koncert-majstor Vladimir Ćuković (prva violina), Snežana Tominčić (druga violina), Dragana Lončar (viola) i Nevena Vlaović (violončelo). Ostali vokalni solisti su mecosopran Idil Karabulut, alt Dalila Đenić, tenor Florian Vugk i bariton Euđenio Maria Deđiakomi. Naratorka u izvođenju u Novom Sadu je Nikolina Spasić. Orkestrom diriguje Đorđe Pavlović, a reditelj je Gregor Hores.

Reprizno izvođenje zakazano je za danas, 8. april, dok će Kros opera svoju premijeru u Lincu doživeti 18. i 19. aprila.

Postizanje nove i šire publike, interkulturalnog i međuverskog dijaloga, poštovanje različitih kultura i kulturnih izraza i olakšavanje integracije izbeglica su prioriteti Kros opere kao jedne od osnovnih perspektiva Kreativne Evrope.

U ponedeljak počinje dvanaesta „NS bike“ sezona

Preuzmite android aplikaciju.