U moderni automobili instalirano je 150 raznih senzora. Oni beleže ponašanje u vožnji, zauzetost sedišta, ubrzanje, čak poznaju muzički ukus vozača, prepoznaju greške u vožnji i određuju lokaciju vozila.
Sa ovom riznicom podataka, proizvođači imaju bogato znanje o vozačima i vozilima.
„Moderni automobili znaju sve o svojim vozačima”, kaže Folker Ludeman, naučni direktor Centra za zaštitu podataka na Univerzitetu u Osnabriku.
Da li je automobil je tako postao špijun, tema je velikog istraživanja koje je proveo nemački javni servis ARD.
Neki podaci se godinama koriste da bi se očitavale greške u mehaničarskim radionicama. U nekim slučajevima, njihovo prikupljanje je obavezno po zakonu, kao na primer da bi se pratila emisija štetnih gasova tako što se evidentira koliko goriva troši vozilo.
Od leta 2022. novoregistrovani automobili moraju da budu opremljeni i uređajima za memorisanje podataka o nezgodama.
„Pojedinačna zapažanja mogu biti bezopasna, ali ako se podaci objedine, kombinuju i procene, to može dovesti do ozbiljnih povreda privatnosti“, objašnjava Ludeman.
Podaci o zauzetosti sedišta koje automobil „zna“ kako bi upozorio da se veže pojas, ako je sedište zauzeto.
Šta kada se to kombinuje o podacima o odredištu vožnje?
„Ako se težina na sedištu neprekidno povećava tokom perioda od devet meseci i često se posećuje specijalizovana prodavnica za bebe, onda svako ko ima pristup ovaj podatak zna da se ovi vozači i njihove porodice suočavaju sa velikim promenama u svojoj životnoj situaciji“, ističe Ludeman.
Vozači obično ne znaju ko ima koje njihove podatke i šta se sa njima dešava.
„Većina je uskladištena na serverima proizvođača“, objašnjava Ludeman. „A oni odlučuju ko će dobiti podatke.“
Za sada samo proizvođači automobila mogu pristupiti i koristiti ove podatke.
Preuzmite android aplikaciju.