Dok širom sveta skaču cene namirnica, robe i energenata, među kojima je i gorivo u Srbiji poskupljuje i obuka za vozače.
Mladen Rašeta iz komore auto-škola Srbije kaže da je rast cena obuke neminovan.
„Cena vozačke obuke se do Nove godine kretala između 60.000 i 70.000 dinara, a sada je više od 90.000 dinara i verovatno će ići još naviše“, navodi Rašeta.
Objašnjava da za poskupljenje ima nekoliko razloga, a tri glavna su rast troškova rada auto-škola, potreba za povećanjem plata kako bi zadržale stručni kadar, kao i skok cena goriva u Srbiji.
Najniža cena vozačke obuke u Srbiji utvrđena je odlukom Vlade Srbije iz 2012, a nije se menjala tokom prethodne decenije.
Za B kategoriju, koja se odnosi na vožnju automobila, iznosi nešto više od 60.000 dinara.
Iz Privredne komore auto-škola ocenjuju da je ova cena „niska, podstiče nelojalnu konkurenciju i otežava rad auto-škola koje već dugo posluju“.
Vozačka obuka u Novom Sadu sada iznosi oko 92.000 dinara, što je više nego u Beogradu.
Poskupljenje obuke se ogleda u više razloga, iz Privredne komore auto-škola za srpski BBC kažu da ima premalo raspoloživih instruktora vožnje.
Instruktori vožnje su mahom profesionalni vozači sa posebnim licencama.
U Srbiji nedostaje između 7.000 i 10.000 profesionalnih vozača, procena je udruženja prevoznika tereta u međunarodnom drumskom saobraćaju Međunarodni transport iz februara 2022. godine.
Kako tvrde, nedostaju vozači autobusa i specijalnih vozila, a u auto-školama kažu da nedostaje i instruktora.
„Mnogi kvalitetni i stručni instruktori odlaze u inostranstvo da rade kao vozači, jer im se to više isplati“, kaže Savo Sušić, vlasnik auto-škole Sušić iz Beograda, koja posluje već 30 godina.
Dodatni pritisak na auto-škole stvorio je rast cena namirnica i životnih troškova, koji Srbiju i mnoge druge zemlje pogađa od početka pandemije, a ubrzao ga je rat u Ukrajini.
Kako bi zadržali „ono malo kadra“, vlasnici auto-škola morali su da povećaju plate instruktorima „za skoro 100 evra“, navodi Sušić za BBC.
A to je uvećalo i troškove poreza i doprinosa za plate zaposlenih.
Na poskupljenje obuka za vozače, naravno ogroman uticaj je imala i činjenica da je cena goriva značajno porasla.
Skok cena goriva u Srbiji bila je „kap koja je prelila čašu“, kaže Milorad Gajić, vlasnik auto-škole M&M iz Novog Sada, koja radi 18 godina.
„Pored povećanja troškova vođenja škole i plata, kada je gorivo skočilo morali smo da podignemo cene kako bismo ispunili sve obaveze prema državi“, navodi Gajić.
Vlada Srbije je u februaru ograničila cene goriva na rok od 30 dana a potom produžila važenje odluke do 30. aprila 2022.
Najviša cena evro dizela može da bude 179 dinara po litru, a benzina 171 dinar po litru.
Početkom maja cena evrodizela bila je 202, dok je cena benzina iznosila 180 dinara po litru.
U priloženim cenovnicima nekih od auto-škola u Novom Sadu, možemo videti koliko košta osnovna obuka za putničko vozilo i to bez uračunatog lekarskog predmeta i kursa prve pomoći.
Kao što se može videti ove cene važe samo za osnovnu obuku i ne uključuju dodatne časove kao ni dodatna polaganja, tako da može i mnogo više da košta put do vozačke dozvole u Novom Sadu.
Kako je polaganje za vozačku dozvolu nešto za šta se mladi opredeljuju obično nakon punoletstva, jasno je da troškove obuke retko pokrivaju sami. Obično su roditelji ili drugi članovi porodice ti koji finansiraju, obuku i polaganje za vozačku dozvolu.
Iako su cene porasle, ovo još uvek može predstavljati povoljan momenat za učlanjenje u auto-školu, jer u zavisnosti kako od spoljašnjih, tako i od unutar-džavnih faktora, cene vozačke obuke bi mogle još da porastu.
Grad finansijski pomaže građanima koji žele da ugrade solarne panele
Preuzmite android aplikaciju.