Dobrodošli u grad u kome ukoliko nepravilno akcentujete Dunavsku ulicu nikada nećete uspeti da je pronađete, čak i ako se radi o ulici u samom centru.
Dobrodošli u grad u kome se već vekovima nije dogodila nikakva negativna pojava koja bi se upamtila i koja bi promenila onaj prvi utisak koji vas obuzme u momentu kada stavite svoje stopalo na novosadsko tlo.
Međutim, domoroci, starosađani, gariji, ili kako se već odlučite da ih nazovete, će vam reći da je, u ovoj maloj kulturnoj enklavi naše države, dve stvari veoma teško pronaći, devojku čiji pogled će ih ohrabriti da joj priđu i parking mesto u centru grada.
I zaista, godinama je u centru našeg grada dolazilo do sukoba između volje i nužnosti.
Svi bismo mi želeli da uživamo u predivnoj arhitekturi i građevinama kakve pored Novog Sada možemo pronaći još samo u Subotici, međutim, kada se mlade Novosađanke upute u noćni provod na visokim potpeticama, nesvakidašnja ljubav prema arhitekturi zamenjuje se gunđanjem i raznim psovkama.
Situacija je krajnje jednostavna – što je put od kola do izabrane diskoteke duži, niz psovki je sve inspirativniji.
U takvim situacijama, naše dame ili džentlmeni koji pokušavaju da ih impresioniraju, bili bi u stanju da se parkiraju na sam Trg slobode, tik pored Miletića, jer šta je taj čovek zapravo uradio za svog života da bi krasio glavni trg u gradu?
Bolje mu je da posluži nečemu, recimo, kao parking boy po kome će omladina raspoznavati gde je ostavila svoj automobil kada se vraća kući iz noćnog života.
U ovoj kratkoj egzistencijalnoj borbi između kulture i nužde, poslednji udarac ipak zadaje nužda i potreba da se što manje šeta, što manje napreže i što manje radi bilo šta što se ne mora u ovom savremenom instant svetu.
Zbog toga će danas svaki turista ili zaljubljenik u arhitekturu, pokušavajući da uhvati neku od velelepnih istorijski bitnih i čuvenih baroknih fasada, na svojim fotografijama, ipak, u prvom planu imati propisno i nepropisno parkirane automobile.
Obično to budu neki skupi automobili, stranih tablica, parkirani jedan na drugi, od strane onih koji su davno emigrirali na “arbajt“ u neke mnogo razvijenije zemlje, gde kažu da ovakvih problema nema.
Tužna istina jeste ta, da se u, tobože, razvijenijim zemljama na određenim mestima, koja ovde koriste kao improvizovani parking, nikada ne bi ni parkirali, ali ovde odakle su potekli sve je dozvoljeno.
Nikada kada spavaš kod prijatelja nećeš gaće skinuti i ostaviti na sred dnevne sobe kada žuriš da se tuširaš, dok će ti se u tvojoj kući to ponekad zaista desiti.
Licemerni ili ne, važno je znati da makar „preko“, tamo gde se prezentujemo kao nacija, umemo da se ponašamo barem za nijansu bolje nego ovde.
Nego, da nisam na kraj srca, duboko verujem da mi Novosađani zaista jesmo ljudi kojima je urođeno da imaju manire i mogu da drže časove lepog ponašanja ostalima, zbog toga, ne mislim da su nepropisno parkiranje, nervoza i zvuk sirena od koga se često ne čuju ni gromoglasna zvona Saborne i Uspenske crkve stvar nekulture, već nužde.
Normalno je da ponekad, nakon predugog traganja za parkingom, izgubite strpljenje i pomislite kako vaš nepropisno parkirani automobil nikome neće zasmetati dok vi brzinski napadnete lončić domaćeg pasulja iz Gusana.
Iako nam strpljenje nije jača strana, fasade će ubrzo opet svetlucati pod novosadskim suncem. Ne zato što će ih neko restaurirati i učiniti drugačijima i boljim, već zato što će se svi oni nepotrebni načičkani automobili koji ih zaklanjaju skloniti na prikladnije mesto.
Pričično bajata vest je da će Novi Sad uskoro dobiti četiri nove podzemne garaže, od kojih će dve biti završene za nešto jače od godinu dana.
Sve četiri garaže strateški su pozicionirane tako da nam u zavisnosti od toga kuda smo pošli, ništa ne bude daleko.
Lokacije i kapacitet novih garaža:
Garaža u Ulici Modene biće kapaciteta 267 parking mesta.
Garaža ispod parka kod Banovine imaće oko 180 parking mesta.
Garaža na uglu Uspenske i Šafarikove ulice imaće 350 parking mesta.
Najveća će biti garaža na Trgu republike, sa planiranih oko 400 parking mesta.
“Dobro da se nije parkirao kod Miletićevog spomenika“, do skoro je bilo čantranje prolaznika kojima se nečiji automobil ispreči na putu, međutim, za koju godinu ova rečenica imaće totalno drugačije značenje.
Oni koji često putuju u inostranstvo znaju da u većini inostranih država električni automobili sve više osvajaju tržište.
U Sloveniji, recimo, možete da skinete aplikaciju za telefon i vozite električni automobil onoliko dugo koliko novca uplatite na aplikaciju, jedino je bitno da kada završite, vozilo parkirate na parking predviđen za električne automobile.
Sudeći po tome da će nove garaže imati nekoliko parking mesta namenjenih za elektirčna vozila, možda ćemo i mi uskoro moći da se obradujemo novom trendu?
Iako se kao devojka koja je često u visokim potpeticama posebno radujem ovoj promeni, više me oduševljava činjenica da će se na više mesta parkinga i improvizovanih parkinga, sada nalaziti zelene oaze.
Gradsko jezgro povratiće onu posebnost po kojoj je nadaleko poznato, centar će poslužiti kao hedonistička zona u kojoj užurbani tempo života neće moći da preuzme primat, turisti će dolaziti u sve većem broju, a novosadske frajle neće više morati da kibicuju sa svojih prozora u tolikoj meri kao ranije kada su bile čuvari, kako svojih, tako i komšijskih automobila.
Danica Urdarević
Preuzmite android aplikaciju.