Neki novi klinci koji žive muziku i zrače kreativnošću pojavili su se osamdesetih godina na našoj sceni.
Talasi pank muzike počinju da se bude u ljudima iz tog vremena, donosivši novu vrstu energije kroz pesme i tekstove koji su terali ljude da se bace u razmišljanje.
U njihovim pesmama se mogao jasno čuti buntovnički stav na konto tadašnjeg socijalističkog režima, a time su uneli i osveženje na rok scenu koja je delovala kao da je stala.
Taj novi talas osamdesetih godina dolazio je najčešće iz pravca Beograda ili Zagreba, a započeo je objavljivanjem ploče „Paket aranžman“ koja je bila kompilacija tri beogradske grupe: „Idoli“, „Šarlo akrobata“ i „Električni orgazam“.
„Šarlo“ se ubrzo nakon toga raspao, ali su zato nastale grupe „Disciplina kičme“ i čuveni „EKV“.
Iz Zagreba su nam došli na velika vrata bendovi poput „Prljavog kazališta“ i „Haustora“ na čelu sa Darkom Rundekom koji nikoga nije ostavio ravnodušnim.
Darko je radio tada nešto totalno nesvakidašnje, mešao je karipsku muziku sa pankom i time oformio totalno novi zvuk.
„Film“ i Jura Stublić, i naravno neponovljiva „Azra“ sa vođom Džonijem Štulićem, koji je u tadašnje vreme zračio nečim sasvim novim na ovim prostorima bili su posebni.
Novi Sad je predvodila grupa „Laboratorija zvuka“ braće Vranešević, kombinovana zvucima rege-a i ska zvuka, a kasnije su došli i do pop-rok fazona.
Sve ove grupe i dalje imaju kultni status.
Gledajući na novonastalu situaciju i na nove talase koji su stupili na scenu bivše Jugoslavije, u Sarajevu se osniva pokret Novi primitivizam.
Pokret Novi primitivizam bio je promovisan putem radio emisije, a kasnije putem čuvene TV emisije „Top lista nadrealista“.
Članovi „Nadrealista“ oformili su svoju grupu „Zabranjeno pušenje“ koja je obeležila ovu muzičku eru.
Njih je krasio rok zvuk koji je bio propraćen često sa inovativnom produkcijom i složenim pripovedanjem. Oni su pevali o njihovom gradu, Sarajevu, lokalnim likovima, pričama o ljubavi i patnji, ali na drugačiji, humoristički način.
Sem njih u Sarajevu je bilo još mnogo, novonastalih bendova poput „Bombaj štampe“, „Elvisa DŽ. Kurtovića“, ali i benda „Plavi orkestar“ koji je bio namenjen svim tinejdžerima.
Sarajlije su zaista stvorile neku vrstu posebnog, umetničkog smera.
„Crvena jabuka“, „Hari Mata Hari“, „Valentino“, svi oni su se pojavili osamdesetih godina.
Najpopularnije rok-grupe u tadašnje vreme bile su „Riblja čorba“, „Piloti“, Bajaga sa „Instruktorima“, „Galija“, „Parni valjak“ i „Poslednja igra leptira“.
Hevi metal je zaživeo i kod nas uz bendove „Vatreni poljubac“, „Divlje jagode“, „Atomsko sklonište“, beogradski „Gordi“ sa Zlatkom Manojlovićem.
Pank je imao svog novosadskog predstavnika „Pekinšku patku“.
Elektro-pop zvuk i kod nas je išao ispred svog vremena. U to vreme pojavio se čuveni sastav „Denis i Denis“ sa totalno drugačijom Marinom Perazić.
Sjajne rok pevačice poput Slađane Milošević, Bebi Dol, Viktorije, takođe su obeležile osamdesete godine.
Beogradska grupa „Zana“, splitski „Magazin“, zagrebački „Novi fosili“, bili su predstavnici pevljivih pop-pesama.
Zdravko Čolić je i tokom osamdesetih zadržao svoju popularnost. Oliver Mandić se pojavljuje i osvaja scenu svojim hitovima koji su se samo ređali.
1982. godine, panonski mornar Đorđe Balašević započinje solo karijeru, a sve ostalo je istorija koju svi donekle znamo, zar ne?
Ne znam ni da li smo svesni koliko je muzika važna… Neke bitne događaje, godine, decenije pamtimo baš zahvaljujući prisutnosti muzike koja ih je obeležila i dala im posebnu čar.
Preuzmite android aplikaciju.