Kako je bilo u školi?“ „Dobro“. Ovako zvuči najčešći razgovor roditelja i dece o danu provedenom u školi, ali zapravo ništa ne otkriva. Kada roditelji čuju da je to bilo „dobro“, mogu da reaguju na različite načine.
Neki roditelji mogu tražiti informacije postavljanjem dodatnih pitanja. Međutim, istraživanja su pokazala da postavljanje previše pitanja može biti invazivno, posebno za tinejdžere u razvoju. Drugi roditelji mogu potpuno prestati da postavljaju pitanja jer su umorni od slušanja istog odgovora.
Iako se mnogi roditelji mogu osećati obeshrabreno kada dobiju takve odgovore, postoje načini da ohrabrite svoje dete da priča o svom danu u školi.
Kako će se dete otvoriti?
Izbegavajte razgovor odmah po završetku časa Deca su često prilično umorna na kraju školskog dana. Ako nisu spremni da odmah razgovaraju, pokušajte da sačekate sa vašim pitanjima dok ne budu imali vremena da se opuste i pojedu. Nakon što „napune baterije“, možda su spremni da pričaju o svom školskom danu.
Otvorena pitanja
Postoje pitanja otvorenog i zatvorenog tipa. Otvorena pitanja podstiču dalji tok razgovora jer zahtevaju duži odgovor, dok su zatvorena pitanja upravo suprotna. Pitanje „Kakav ti je bio dan?“ smatra se pitanjem zatvorenog tipa jer se na njega može odgovoriti jednom rečju. Naravno, neka deca će se otvoriti i nastaviti da prepričavaju svoj dan, ali praksa pokazuje da će većina njih ipak samo bio dobar.
Pažljivo slušajte, pa tek onda govorite
Roditelji koji slušaju kažu da su zainteresovani za svoje dete i da ga razumeju. Ali da biste postali dobar slušalac, potrebna je vežba. Kada vam dete priča o svom danu, odložite svoje uređaje, pokušajte da održite kontakt očima i posvetite mu iskrenu pažnju.
Navedite da se svaki problem može rešiti
Ako vaše dete pomene da se na neki način muči u školi sa vršnjakom ili učiteljem, ili sa razumevanjem domaćeg zadatka, izbegavajte da pokušavate da to popravite u njihovo ime. Umesto toga, iskoristite to kao priliku za rešavanje problema tako što ćete ohrabriti svoje dete da smisli nekoliko mogućih rešenja za svoj problem. Zatim pomozite da izaberete ono što se čini kao najbolje rešenje i onda procenite sa njim da li je rešenje bilo efikasno ili ne.
Pažljivo birajte reči ako primetite problem
Postavljanje direktnih pitanja poput „Zašto si tako ljut?“ može se osećati kao zadiranje u privatnost. Mogli biste ići indirektnim putem, poput „Izgledali ste uznemireni posle škole, šta se dogodilo?“.
Kako početi sa pitanjima?
Evo primera deset konkretnih pitanja koja im možete postaviti danas, a u zavisnosti od odgovora koje dobijete, postavite i potpitanja.
- Pričaj mi o najboljem delu svog dana.
- Šta vam je danas bilo najteže?
- Da li je neko od tvojih drugova iz razreda uradio nešto smešno?
- Reci mi šta si danas pročitao na času.
- Sa kim si danas igrao?
- Koji predmet ti je danas bio najteži?
- U kom času ste danas najviše uživali? Zašto?
- Možete li mi pokazati nešto što ste danas naučili?
- S kim si sedeo tokom užine?
- Da li vam je potrebna pomoć pri pisanju zadatka koji ste dobili?
Budite uporni i vremenom će dete početi da se sve više otvara.
Tehnika koja može da ubrza učenje: Opisala ju je Marija Montesori još pre sto godina
Preuzmite android aplikaciju.