Da bi najveštiji tamburaši odsvirali dobro poznate note na tamburici, ovaj instrument najpre mora neko i da napravi. Jedan od majstora tog zanata je i Duško Rajković, koji tambure i slične instrumente pravi već gotovo četiri decenije.
Iz Duškove radnje „Dur“ u Sremskoj Mitrovici od 1986. godine izašlo je preko hiljadu instrumenata.
Osnova za proizvodnju jedne tambure jesu javor i smreka. Moguće je koristiti i drugo drvo, ali najčešće se koriste javor, za tvrđe delove, i smreka, za zvučnicu i rezonancu, rekao nam je sagovornik. Poseban izazov jeste dati instrumentu ton.
Od osamdesetih godina do danas proces proizvodnje jedne tamburice modernizovao se onoliko koliko i alat za obradu drveta.
„Pomalo se modernizuje. Pre mene se radilo još više ručno i testerama. Danas mogu da se uvrste i ručne mašinice, glodalice i tome slično“, rekao nam je Duško, koji je ovaj zanat usavršio.
Zanat graditelja tambure živi, ali, kako kaže Duško, nekada je bilo više porudžbina.
„Bilo je više kulturno-umetničkih društava, mnogo više dece u muzičkim školama. Sada je to više na privatnoj osnovi, više uzimaju pojedinci za sebe“, kaže Duško i dodaje da ovaj zanat ipak ima budućnost.
„Bilo je momaka koji su naprasno krenuli, a tako nekako slično i stali, ali imamo i nekoga ko je krenuo i nastavio“, a kako kaže ovaj majstor, dok zanatlije aktivno rade, ni ne razmišljaju da li će biti neko ko će to naslediti.
„U nekom momentu se možda čini da ne možemo da postignemo, ali ima majstora“, zaključuje.
Kvalitetna tambura može potrajati „večno“, samo ako se održava i servisira kako treba. Prema rečima ovog majstora, vlasnik mora pratiti stanje elemenata, menjaju se žice, čivije, a instrument se servisira svake 2 do 3 godine. Ipak, i one manje održavane mogu biti spašene.
„Dobijao sam tambure iz odžaka, koje su bile crne i preživele su čak i loženje vatre, pa smo i to uspeli reparirati“, seća se Duško.
Pravilno održavane tambure mogu nadživeti i onog koji je napravio, pa i onoga koji je svirao.
Cena jedne ručno izrađene tambure po porudžbini danas iznosi od 1.200 pa do 3.000 evra, u zavisnosti da li vam je potreban prim, a ili b prim, kontra ili čelo.
Da bi tamburica živela, mora se raditi i na njenoj promociji, a jedan od najvećih svetskih festivala tamburice upravo je „Tamburica fest“ u Novom Sadu, koji počinje ovog četvrtka, 14. septembra.
Novi Sad biće ispunjen zvukom ovog karakterističnog instrumenta, a velike su šanse da će tamburica bar jednog tamburaša biti baš iz radionice majstora Duška Rajkovića.
L.S.
Umetnost je u Novom Sadu – prva nedelja na Kaleidoskopu kulture
Preuzmite android aplikaciju.