Po okončanju završnog ispita malim maturantima sledi biranje zanimanja i donošenje odluke o nastavku školovanja. Stručnjaci poručuju da je veoma bitno da se usklade želje i mogućnosti uz napomenu da će svako dete upisati srednje obrazovanje.
Za pravilno donošenje odluke o tome koju srednju školu izabrati postoji niz faktora o kojima bi trebalo promišljati, kaže pedagog u Osnovnoj školi „Petefi Šandor“ Elvira Stefanović.
Da li je odluka jednog četrnaestogodišnjaka konačna u izboru profesije i koji saveti mogu da pomognu?
Iako škola ima mehanizme kako da pomogne, odnosno preporuči obrazovni profil, učenik bira onu srednju školu gde ide većina njegovih vršnjaka ili koja se nalazi u neposrednoj blizini njegovog doma.
Retko se sagledavaju mogućnosti, odnosno poštuju želje jednog četrnaestogodišnjaka koji bi trebalo da donese konačnu odluku. Saveti su dobrodošli onda kada su detaljno sagledane detetove sposobnosti, objašnjava Elvira Stefanović.
„Bitnu ulogu imaju roditelji da savetom i podrškom pomognu ali ne i da nameću svoju želju, a tu su i nastavnici koji poznaju decu i mogu da daju informaciju više.
Jako je dobro da škola pruža individualno savetovanje, ako se urade testovi sposobnosti i interesovanja, potom se daju detetu preporuke, a dodbrodošli su i saveti osoba iz okruženja koje poznaju i dete a i zanimanja“ rekla je Stefanović.
Međutim, osim dobronamernih saveta roditelja i bliže okoline, ipak odluku donosi mali maturant. Da li jedan osmak ume da odluči?
„Ključna stvar je da dete spozna šta ga interesuje i šta želi, pa će potom lako doći do željene škole“.
Kada učenik spozna šta ga ispunjava i šta želi, neophodno je odabrati srednju školu, odnosno gimnaziju, kaže pedagog Stefanović.
Potrebno je, kaže psiholog i dobro da dete odmeri svoje mogućnosti i šanse za dalje, sagleda i dobre i loše strane budućeg posla, mogućnost zapošljavanja ili daljeg školovanja.
Odluku o budućem zanimanju i upisu u srednje škole mali maturanti započeće popunjavanjem liste želja. Prema kalendaru o upisu u srednje škole to se može učiniti i elektronski već od 26. juna, odnosno 3. i 4. jula odlaskom u školu.
Savet je da se popuni što više želja na listi.
U vreme epidemije virusa korona i onlajn nastave profesionalna orijentacija nije bila realizovana onako kako je to činjeno u tradicionalnim uslovima nastave, kaže pedagog Elvira Stefanović.
Nisu organizovane posete srednjim školama niti je bilo predstavljanja obrazovnih profila, što nije uslov za pravilno popunjavanje liste želja.